Fra Filtvet til mål

Det ble en rask Færderseilas. Her er bilder fra ytterste del av fjorden.

Publisert

STORT BILDE: «Larvik».

Peer Moberg i Einar Sisseners Cookson 50 med svingkjøl, «Al Capone» hadde seilt seg gjennom feltet på rekordtid og var ved Gullholmen helt oppe i hekken på de  tidligere startende flerskrogsbåtene. Da kom sønnavinden som på ganske kort tid fylte hele fjorden. Nå kom det første virkelig strategiske valget for seilerne, om det lønte seg å slå opp langs Jeløya eller å gå på et langt strekk for babords halser mot Horten. Jon Børre Ørbæk i Afrodite 101 «Maren» som ledet klart i LYS 1.17-1.18 klart ved Filtvedt valgte det siste og mente han tapte mye på det. Ved Hollænderbåen var en ledelse på seks minutter snudd til 16 minutters tap. En som imidlertid tjente på dette veivalget var Per Helgesen, mannen som i sin Bavaria 38 vant Færdern over all for to år siden. Han strakk hele veien til innseilingen til Horten og fortsatte vest for Bastø. Det samme gjorde svensken Peter Gustavsson i J-109 «Blur». Det viser at forholdene nok endret seg fra time til time. De fleste av de andre vi snakket med hadde slått seg opp i le av Jeløya.

Medstrøm vest for Bastø

Astrup, Helgesen og Norges Seilforbunds trenerlaug i Archambault 40 «Arme Riddere» var alle blant dem som valgte  vestsiden av Bastø. Det lønte seg, mente alle. At trenerne med brødrene Guttormsen, Lars Loennechen og Frank Kirkeland i spissen også valgte å tviholde på sitt vestlige spor ved å gå helt til land i Ringshaugbukta viste seg ikke å være et tilsvarende vellykket trekk. Felles for alle var imidlertid veivalget mellom Bolærne. Det tjente man på og da vinden senere dreide noen grader øst, sto disse opp Store Færder, mens de som hadde valgt å gå helt til Fulehuk tapte på den ekstra distansen. Her fikk Helgesens «Casita» LYS 1.22 kontakt med Bergmans «Luringen» LYS 1.27 som hadde startet ti minutter tidligere. Disse to holdt følge helt til mål da Bergman så vidt kom seg foran. Det holdt til klasseseire for begge, men Helgesen fikk klart best korrigert tid av de to og håpet på ny over all seier. Også Astrup la grunnlaget for klasseseieren ved å gå mellom Bolærne på vei ut.

Skarp slør fra Tristein

Vinden var nå såpass østlig at strekket nordover ble til skarp slør som i 7-8 m/sek gjorde det vanskelig for å bære spinnaker med full kontroll. For J-båtene med baugspryd og asymmetrisk var det imidlertid drømmeføre og både Astrup i sin J-133 og Gustavsson med sin J-109 var nærmest ekstatiske. Ingen av dem klarte imidlertid å bære spinnaker rundt Bolærne, noe begge mente ville ha lønt seg, men måtte isteden slippe seg ned i samme rute som de kom sydover.

Løyt mot slutten

Sønnavinden bar bra for de første båtene mot mål, men ved 05 tiden forsvant det meste og det ble lette østadrag som fikk båtene over mål. Vinden kom så fra nordøst, som førte til at de få båtene som ikke enda hadde gått i mål fikk kryss også inn mot mål. Ført på formiddagen kom sønnavinden tilbake og da temmelig frisk slik at de resterende blåste i mål på kort tid.

Kjøp av bilder

Om du har sett bilder du har lyst til å ha på våre nettsider, så kan du kjøpe en digital kopi for privat bruk for 150,-Du får da bildefilen på mail som du kan skrive ut selv, eller sende videre til en fotobutikk. Bildene kan brukes privat. Send oss en mail med en beskrivelse, eller kopi av bildet fra nett, samt en adresse hvor vi kan sende en faktura på e-post til redaksjonen her.