J/70: Grundig har gått inn som sponsor av tre nye J/70-er som vil være i Moss og Soon.
J/70: Grundig har gått inn som sponsor av tre nye J/70-er som vil være i Moss og Soon.

Nå kommer lokal ligaseiling

Seilsportsligaen har inspirert til lokal ligaseiling i Fredrikstad, Moss og Soon.

Publisert   Sist oppdatert

Det er grunn til å feire jul med ekstra entusiasme i Moss og Soon Seilforening. De to foreningene har i fellesskap gått til innkjøp av tre stk J/70-er som skal benyttes til felles, ukentlig ligaseiling i det to foreningene.

Også i Fredrikstad Seilforening er det grunn til å juble. Der står tre stk båter av typen Fareast 28 klare til utpakking, og tanken er å ta dem i bruk allerede nå i vinter.

Et samarbeidsprosjekt

– Ja, dette er fantastisk. Vi har jobbet med å få til dette i over et år nå, og nå er vi i havn. Vi har klart å finansiere tre J/70-er som er bestilt, sier Magne Klann i Moss Seilforening, som er en av pådriverne til dette.

Båtene er blitt finansiert takket være sponsorene Grundig og IT-selskapet View Software, som har lagt henholdsvis 400 000 og 200 000 kroner på bordet. I avtalen med Grundig ligger det at de tre J/70-ene også skal benyttes i KNS’ arrangement Grundig Cup. Det betyr at det vil være åtte båter i Grundig Cup som deltagere uten båt kan benytte.

– Det er Moss og Soon Seilforening som eier båtene, men KNS skal kunne bruke dem i sin cup. Vi har derfor hatt et nært samarbeid med KNS for å få kabalen til å gå opp og få realisert de tre båtene, sier Klann.

Det dreier seg tilsammen om et innkjøp av båter og utstyr til ca. 1,5 mill. kroner.

Importøren trår til

I Fredrikstad er det Fredrikstad Marina AS, som importerer Fareast-båtene, som har stått for innkjøpet og som stiller dem til disposisjon for Fredrikstad Seilforening i en ukentlig klubbliga.

– Tanken med å bringe båtene i Andersenslippen på Hankø er å få i gang aktivitet i foreningen, men det er ikke meningen at vi i Fredrikstad Marina AS skal eie båtene for evig og alltid. Vi tenker å selge ut andeler i dem, slik at de som har slike andeler, også kan benytte båtene utenom ligaseilingen, sier Eivind Rubinstein.

Han representerer Fredrikstad Marina AS, men er også aktiv i Fredrikstad Seilforening.

Båtene de har hentet til Fredrikstad er av typen Fareast 28, og det er snakk om brukte båter som kun er benyttet en gang i en profesjonell match racing cup i Malaysia. Mens J/70-ene er 21 fot lange, er disse vesentlig større – på 28 fot, men det er like fullt en planende sportsbåt med gennaker på baugspryd.

I den ukentlige ligaseilingen som vil foregå i vår- og høst-sesongen vil det også delta lag fra naboforeningen Sarpsborg.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

FAREAST 28: I Fredrikstad vil tre stk Fareast 28 være i aktivitet i ukentlige ligarunder.
FAREAST 28: I Fredrikstad vil tre stk Fareast 28 være i aktivitet i ukentlige ligarunder.

Lokal aktivitet og delingsøkonomi

Med disse to prosjektene begynner det å skje som Norges Seilforbund håpet skulle skje da de introduserte Norsk Seilsportsliga; at arrangementet skulle skape lokal aktivitet og engasjement når det gjelder trening og uttagning til hvem som skal få representere de ulike foreningene i selve seilsportsligaens runder.

Disse to prosjektene forsterker også trenden mot en delingsøkonomi når det gjelder båthold og regattadeltagelse: For å være med og seile regatta må man ikke nødvendigvis selv eie en båt.

I Soon, Moss og Fredrikstad kan man nå seile hver eneste uke i tipp topp moderne båter og i knallhard og morsom konkurranse med andre uten å ha båt selv.