START: Seks Globe 5,80 er i ferd med å krysse Arlanterhavet. I 2024 blir det jordomseiling med klassen.
START: Seks Globe 5,80 er i ferd med å krysse Arlanterhavet. I 2024 blir det jordomseiling med klassen.

Over Atlanterhavet på lavbudsjett

Seks Globe 5.80 båter er på vei over Atlanterhavet. Alle båtene er bygget etter strenge entyperegler i kryssfiner.

Publisert Sist oppdatert

Globe 5.80 heter klassen, en solo-klasse utviklet for at flere kan oppfylle drømmen om å seile regatta over store hav. Målet er en jorda rundt seilas med disse knøttsmå båtene på bare 5,8 meter i 2024. Interessen er enorm.

Ideen bak den nye klassen er at deltagerne kan bygge båten selv i kryssfiner til en lav pris. Tegningene signert polske Janusz Maderski kan kjøpes for 300 dollar. Båtene kan trailes eller transporteres i en 20-fots container.

Globe 5.80 blir en båt midt mellom de franske MiniTransat båtene, som er 6,5 meter, og den polske klassen Setka. Setka er en klasse hvor seilerne må bygge båten selv, og båtene er bare fem meter lange. Første regatta ble holdt i 2012, og blir arrangert hvert fjerde år. Autopilot er forbudt, og båtene bruker vindror.

BYGGESETT: 19-foteren bygges i kryssfiner , og er konstruert for å tåle mye.
BYGGESETT: 19-foteren bygges i kryssfiner , og er konstruert for å tåle mye.

Seks båter klare

Globe 5.80 Transat vil ha to etapper, første gikk fra Portugal til Lanzarote som en kvalifisering på 600 nm. Det virkelige racet er fra Lanzarote til Karibia, hvor første båt i mål i Antigua Yacht Club Marina vinner. Denne etappen startet 18. november, og det er ventet målgang før jul. Denne etappen er på 3000 nm. I den første regattaen i den nye klasen stiller det seks seilere fra fem ulike nasjoner.

Kjent arrangør

Det er Don McIntyre som står bak ideen. Han startet også Golden Globe Race, regattaen som Are Wiik deltok i, hvor grensen var 36 fot, langkjølte båter med 70-talls teknologi. Don McIntyre skal selv delta med byggenummer én av båttypen.

Globe 5.80 er enda mer ekstremt. Klassen er utviklet for at seilerne selv kan bygge båten. Båttypen er konstruert slik at den skal seile bra med et vindror. Et lite solcellepanel er også på plass. Den skal være trygg og billig. Deltagerne skal ha med seg satellittelefon og tracker, som skal gjøre det interessant for publikum å følge feltet.

INNREDNING: Båten er delt inn i vanntette skott. Oppholdsområdet er fra masten til cockpiten.
INNREDNING: Båten er delt inn i vanntette skott. Oppholdsområdet er fra masten til cockpiten.
STABILITET: Every CG580 Boat needs to do a mast pull down test
STABILITET: Every CG580 Boat needs to do a mast pull down test
FARGERIK: De seks båtene som er avgårde har fargerike skrog.
FARGERIK: De seks båtene som er avgårde har fargerike skrog.

Stor interesse

Klassen ble offentlig lansert for bare 18 måneder siden, og interessen er enorm. Det skal nå være 165 båter under bygging i 27 ulike land. I løpet av neste 12 måneder skal det være opp til 40 slike båter seilklare.

En leverandør selger CNC-freste kryssfinerdeler som gjør det mulig å bygge båten som byggesett. Det meste av delene leveres som standard vare. Beregnet byggetid er mellom 500 og 600 timer.

Båtene blir bygget med vanntette skott, samt en kollisjonsboks i baugen som skal gi høy sikkerhet. Vekten på båten er rundt 700 kilo.

Det ligger alt mange YouTube-videoer ute, som forklarer hvordan båten bygges.

Følger passatvindene

Globe 5.80 Transat vil være en kvalifiseringsregatta for Mini Globe Race i 2024.

Mini Globe Race skal starte i 2024 og vil seiles vestover i passatvindene. Regattaen i de 19-fots lange båtene vil bli delt opp i seks etapper, og skal gå gjennom Panama-kanalen.

ARRANGØR: Don McIntyre er selv deltager i regattaen over Atlanterhavet.
ARRANGØR: Don McIntyre er selv deltager i regattaen over Atlanterhavet.