Hallberg Rassy 342

Moderne skroglinjer og lang vannlinjelengde gir gode fartsegenskaper.
Moderne skroglinjer og lang vannlinjelengde gir gode fartsegenskaper.

Ingen revolusjon fra Ellös

Verden går ikke av hengslene når Hallberg-Rassy kommer med en nyhet, men kundene vet hva de får, en traust og kvalitetssikker båt som nesten er garantert å holde verdien. Derfor står kjøperne i kø lenge før verftet har noen båt å vise frem.

Publisert   Sist oppdatert

Da Hallberg-Rassy 342 hadde sin utstillingsdebut på årets Orustmesse Öppet Varv var hele årsproduksjonen solgt, hvorav fem båter til Norge. I Kiel hadde British Kiel Yacht Club bestilt hele ni. Den nye 34-foteren er en utvikling av den nå 15 år gamle HR 34 som er en av verftets bestselgere noensinne med over 500 solgte båter. Det sier seg selv at Magnus Rassy var på rimelig trygg grunn da han lot husdesigner German Frers slippe til med en forbedring.

For en forbedring er det, både når det gjelder seilegenskaper, utnyttelse av plassen og innredningsdetaljer. Ikke minst når det gjelder det første, representerer Hallberg-Rassy 342 et foreløpig høydepunkt, noe den 50 cm lengre vannlinjen i forhold til forgjengeren bidrar til. Da vinylig testet båten i selskap med mange større og presumptivt raskere båter, bet 342 godt fra seg. Båten er tidløs elegant og med styring fra rorkult, seilgleden har neppe vært større i en Hallberg-Rassy noensinne. Plasseringen av vanntank og batterier nærmere båtens senter og den forstørrede bulbkjølen gjør også båten stivere. Vi logget lett 6 knop på kryss i 4 - 6 m/sek, men det krever at man lar båten løpe. Piner man, går det straks ut over farten. 

Merkbare forbedringer under dekk

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 795 kroner per år

Bestill her