Bli abonnent Nyhetsbrev Annonser hos oss

Test fra arkivet: Hanse 315

GENNAKER: Hanse 315 fortjener mer duk på slør i lett vind en standard fokken.
GENNAKER: Hanse 315 fortjener mer duk på slør i lett vind en standard fokken.

Den sprekeste i klassen

Gode seilegenskaper tiltalende utseende og hyggelig pris. Hanse topper testen av syv 30-32-fotere.

Publisert Sist oppdatert
INNREDNING: Hanse har en trang forpigg. Også i akterlugaren er det lite volum, men salongen er stor.
INNREDNING: Hanse har en trang forpigg. Også i akterlugaren er det lite volum, men salongen er stor.

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 14 år tilbake og funnet en stortest av 30-32-fotere hvor her presenterer vi Hanse 315. Testen ble skrevet og utført av Curt Gelin, Mikkel Thommesen og Axel Nissen-Lie og ble publisert i Seilas 9-2006. Testen var på 13 sider i bladet, og da måtte vi være gjerrige med bruk at bilder. Saken vil bli etter hvert flettet sammen til et stort rigg med langt flere bilder enn hva vi publiserte i 2006.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Hanse 311 ble sjøsatt i 2002 og fikk pluss for sine tidløse linjer og «amerikanske» innredning i kirsebærtre. Dagens Hanse 315 har det samme skrog-et og layout, men med 75 valgmuligheter i utførelsen. Juryen syntes dette var testens mest spennende båt.

Hanse 315

BåtHanse 315
LOA9,45 m
Lvl8,30 m
Bredde3,20 m
Dypg.1,75 m
Depl.4 295 kg
Kjølvekt1 310 kg
Seilareale43,5 kvm
Masthøyde14,75 m
LYS1,16
CE kategoriA Ocean
MotorYanmar 21 hk
Diesel50 liter
Vann100 liter
DesignJ/V & co
ByggerHanse
NasjonalitetTyskland
Antal sjøsatt555/2002
Sjøklar839 238 kr
Med utstyr963 982 kr
Mål under dekk i cm
BåtHanse 315
Ståhøyde187
Pantrybenk84
BB køye196 x 60
SB køye189 x 60
Akterkøye194 x 156
Forpigg228 x 97
Benklengde197

I sin presentasjon av båten sier verftet at man vil gi verden en båt som både er pålitelig og proper. Og man må kunne si at de har lyktes. På begge områder. Iforhold til andre lavprisbåter har Hanse 315 mer vekt i kjølen, samt bulb for god sluttstivhet. Dertil stikker båten 1,75 meter, noe som gir forholdsvis god stabilitet.

RIGG: Masten er avtrappet i toppen som sparer litt vekt, men koster.
RIGG: Masten er avtrappet i toppen som sparer litt vekt, men koster.
SELVSLÅER: Den lille fokka gjør kryssen enkel.
SELVSLÅER: Den lille fokka gjør kryssen enkel.

Bra skrog

Konseptet er unnfanget av kombinasjonen Judel/Vrolijk & Co og Hanseeieren Michael Schmidt. De vet alle hva en båt trenger for å seile på en sivilisert måte. Judel/Vrolijk som er blant verdens beste seilbåtkonstruktører har skapt en fartsoptimalisert båt med relativt slankt skrog og spisst forskip. Også i vannlinjen er båten smal. Til optimaliseringen hører også at kjølen er lengre og sitter mer midtskips enn på konkurrentene Det gjør båten mer harmonisk i sjøen.

Som endel av Hanses konsept inngår også høy rigg med selvslående fokk. Fordelene med den er flere, men særlig gjør den høye og smale fokka båten lett å håndtere i slag og manøvre. Fokka kan også føres i mer vind, mens seilreduksjonen gjøres ved å reve storseilet. Bredden på hyttetaket hadde gjort det mulig med bred stagvinkel slik at masteprofilen dermed kunne reduseres for å spare vekt og penger. Istedet har verftet valgt en kraftig profil og heller spandert en konet mastetopp.

Sven Österberg

I friskere vind kjentes Hanse 315 svært bra og båten seilte bra mot de andre på kryss selv med den minste fokka av alle. Cockpit er i trangeste laget og rormannens komfort tilfredsstiller ikke mine krav.

Dessverre sitter Facnorrullen høyt, den er tynnere enn Furlex og mer plundrete å demontere. Skroget har distansemateriale for oppstivning, isolering og vektsbesparing. Laminatet er håndopplagt. Basisinnredning med køyene innebygd for ekstra skrogstabilitet. Solid ramme rundt kjølinnfestningene med kraftige kjølbolter og skiver skal redusere skadene ved grunnstøting. Sandwichskroget forklarer hvorfor Hanse 315 etter veiing er det letteste båten i testen.

Kald innredning

Innredningen er ikke den mest imponerende eller triveligste, men den gir kjøperen flest valg når det gjelder tresorter og tekstiler. Båten har lengst forpigg av samtlige Negativt er det at pantryet er lavt og at salongen føles kald.

Hanse scorer på å tilby 315 med G Lloyd Yacht Plus Certificate. I standard inngår typesertifikat, men for et lite pristillegg følges kjøperens båt særskilt, noe som bør gi forsikringsrabatt og forlenget garanti ved årlig inspeksjon.

Sterke sider: Lettseilt, Mange valgmuligheter i innredningen, Sluttstiv, Finurlig forpigg

Svake sider: Lett kjøl, Smale køyer, Lavt pantry, Lite atmosfære i innredningen

Pelle Fälth

Meget bra båt å styre, jeg kunne slippe rattet og hun seilte seg selv. En av de raskeste. Lett og enkel å krysse med takket være den selvslående fokka. Cockpit er ikke blant de største, men den er veldisponert med bra plass for rormannen og gjør den lett å styre. Storseilskjøtet er festet til styrepeidestallen og panelet til motoren er lite heldig plassert i benken. Løsningen med nedfellbar badeplatform er for enkel, design savnes.

Lys og luftig innredning. Fint pantry, bra forpigg, eneste båten med ståhøyde hele veien frem. Vakkert trearbeide, kunstferdig med mahogny limt på et laminat med en lett kjerne.

Curt Gelin

Småfeil på testbåten var resultater av hastverk med å få båten klar i tide, i henhold til importøren. Slikt kan hende, men feilene antyder at sluttkontrollen kan forbedres. I en senere test i 4 m/sek viste Hanse 315 bedre fart og høyde enn Bavaria 30. Med rorkult var rorfølelsen tydelig, selv om den var en anelse tung i slagene. Balansen er suveren med den selvslående fokka, og småslag i smale sund er utrolig enkelt.

Hanse 315 er den båten som gir familien størst seilglede.

Poengvurdering

BåtBavariaDufourElanHR 31HanseHunterOceanis
For seil2355513
Innredning4534334
Kvalitet3445324
Nyskapende2333444
Pris5333534
Totalt16181820201319
Rattet tar mye plass, men du kan velge rorkult.
Rattet tar mye plass, men du kan velge rorkult.
Ny lakkfinnish under dekk hever inntrykket i salongen.
Ny lakkfinnish under dekk hever inntrykket i salongen.
Smart løsning i forpiggen hvor du kan vippe opp en del og få en sittebenk.
Smart løsning i forpiggen hvor du kan vippe opp en del og få en sittebenk.
Akterlugaren er trang, særlig i køya under cockpiten.
Akterlugaren er trang, særlig i køya under cockpiten.