Fra arkivet: Hanse 400

Hurtig og fleksibel

Hanse 400 gikk til topps i Årets Båt i Europa i klassen for båter mellom 10 og 12 meter.

Publisert Sist oppdatert
RIGG: Hanse 400 har fått en høy mast og et stort storseil. Fokka er effektiv på kryss.
RIGG: Hanse 400 har fått en høy mast og et stort storseil. Fokka er effektiv på kryss.

Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 14 år tilbake og funnet en omtale av Hanse 400. Testen ble skrevet og utført av Hans Mikkel Thommessen og ble publisert i Seilas 2-2006. Hanse 400 ble svært populær i Norge, og er i dag også en ettertraktet brukt båt.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

For andre gang gikk en båt fra Hanse-verftet til topps i konkurransen om Årets Båt i Europa. Hanse 461 ble før 2005-sesongen valgt til den mest innovative båten. I år var det den nye Hanse 400 som falt best i smak hos journalistene. Båten eksponerer til fulle de innovative og fleksible interiørløsninger verftet har markert seg på, og Hanse 400 er blitt en hurtigseilende turbåt.

I klassen for båter mellom 10 og 12 meter var også Dufour 365, Grand Soleil 37, HR 342 og X-35 nominert, så Hanse fikk real konkurranse.

INNREDNING: Verftet kunne tilby tre ulike løsninger i forpiggen. Ett eller to bad,og to eller tre lugarer. Modellen med to lugarer fikk ekstra stor bysse.
INNREDNING: Verftet kunne tilby tre ulike løsninger i forpiggen. Ett eller to bad,og to eller tre lugarer. Modellen med to lugarer fikk ekstra stor bysse.
Under dekk finnes det mange valgmuligheter
både på layout og materialer.
Under dekk finnes det mange valgmuligheter både på layout og materialer.
MAT: Flott bysse med godt av skuffer og skapplass.
MAT: Flott bysse med godt av skuffer og skapplass.
KARTBORD: I stede for tradisjonelt kartbord er det plassert to stoler på babord side.
KARTBORD: I stede for tradisjonelt kartbord er det plassert to stoler på babord side.
BYSSE: Hanse 400 er utstyrt med en imponerende kjøleboks med tilgang både fra siden og fra toppen.
BYSSE: Hanse 400 er utstyrt med en imponerende kjøleboks med tilgang både fra siden og fra toppen.

Mange valg

Båten finnes i hele fem innredningsopsjoner, og kunden kan velge mellom treflater i mahogny eller kirsebær.

Hvite skott bidrar også til et rent og lyst interiør, som på grunn av skarpe kanter og rette linjer kan virke moderne og minimalistisk.

Alle lakkerte flater virker vel bearbeidet. Kunden kan velge mellom tekstiler i mange farger og utførelser. Vi likte best versjonen der køya i forlugaren hadde hodeplassen vendt fremover. Her kan man også velge mellom et ekstra hengeskap og toalettbord/ kontor med løs skammel, samt et ekstra toalett. Salongen leveres med dinette på styrbord side og enten benk eller to stoler på babord. Ettersom kartbord er nedprioritert ville vi ha valgt den siste løsningen da bordet mellom stolene kan fungere som navigasjonsplass. I begge tilfeller er det god stueplass i bordet.

Byssa er romslig og velutstyrt. Det kan velges mellom lang benk eller ekstra hengeskap.

Kunden kan også velge mellom en eller to akterlugarer. Etter vår mening er det også et pluss at man ikke for enhver pris skal få plass til to toaletter, noe som er blitt vanlig, men strengt tatt unødvendig for en 40-foter.

FORPIGG: Testbåten hadde kye stilt på tverrs.
FORPIGG: Testbåten hadde kye stilt på tverrs.
AKTERLUGAR: Trivelige køyer akter
AKTERLUGAR: Trivelige køyer akter
EIERLUGAR: I versjonen med ett bad er det stellebord i forpiggen.
EIERLUGAR: I versjonen med ett bad er det stellebord i forpiggen.
BAD: Det aktre badet er stort med eget dusjavlukke.
BAD: Det aktre badet er stort med eget dusjavlukke.

Hanse 400

LOA 12.1 m,

Bredde 4,04 m,

Dypg, 1.65 m/1.98 m,

Vekt 8.500 kg inkl

bly kjøl 2.915 kg,

Seilareal 88.40 kvm. inkl fokk/storseil,

med genua er seilarealet 105.6 kvm.

Motor: 40 hk. diesel.

Pris standardpakke inkl. seil NOK

1.129.000 inkl MVA levert verft.

Lettseilt og manøvrerbar

Ikke bare under dekk, men også utvendig kan kunden velge mellom ulike løsninger.

Teakdekk er en opsjon, skrog i vakumstøpt epoksy er en annen, og ulike skrogfarger gir eieren mange muligheter til å uttrykke seg visuelt. Epoxy-versjonen har lavere vekt, og får et sterkere skrog.

LESSEILT: Båten er utstyrt med selvslående fokk.
LESSEILT: Båten er utstyrt med selvslående fokk.
ANKER: Et ballansert ankersystem kan vippes ut fra ankerbrønnen.
ANKER: Et ballansert ankersystem kan vippes ut fra ankerbrønnen.

God til å seile

Hanse 400 er linjelekker og svært velseilende. På slør med gennaker i 6/8 m/sek hadde vi følelsen av at båten når som helst kunne komme opp i plan. At den kan by på mange gode surfer i solgangsbrisen en ettermiddag på sørlandskysten er temmelig sikkert. Med stort storseil og selvslående fokk på skinne er den lett å manøvrere. To vinsjer i forkant av styreposisjonen, en til fokkeskjøte og en til storseilets tyskerskjøting gjør at rormannen kan trimme seilene uten å måtte bevege seg fra styreposisjonen. Å ha skinnen til storseilskjøtet på hyttetaket tar etter vår mening bort noe av følelsen av god storseilkontroll, men på den annen side er det en fordel å få skjøtet bort fra cockpit. Skjøting i cockpit er imidlertid en opsjon.

Hanse tilbyr to alternative rattstørrelser og særlig med det største har rormannen komfortabel sittestilling både i lo og le.

Hanse 400 er utstyrt med mange fikse detaljer og særlig likte vi luken i fordekket der ankeret ligger i en balansert arm som lett lar seg vippe i posisjon.