SANK: Katamaranen til Arne Gjevik sank utefor kysten av Marokko september 2018.
SANK: Katamaranen til Arne Gjevik sank utefor kysten av Marokko september 2018.

Redningsluke forårsaket havari

Katamaraner har en nødluke i skroget som skal gjøre det mulig å komme seg ut av båten om den kullseiler. For Arne Gjevik ble luken en årsak til havari. Nå advares det om denne typen luker.

Publisert
LUKE: Goiot utviklet en løsning for en midlertidig sikring av denne typen luker alt i 2017.
LUKE: Goiot utviklet en løsning for en midlertidig sikring av denne typen luker alt i 2017.

Det er luken Goiot av modellen 49.42 som det advares mot. Dette er en luke som har blitt benyttet av alle de store katamaranprodusentene som Lagoon, Fountain Pajot, Nautitec, og Catana/Bali frem til 2018.

Hjem fra Kanariøyene

Det var i september 2018 at hendelsen skjedde. Arne Gjevik hadde kjøpt en Fountain Pajot Helia 44 på Tenerife som han skulle seile hjem til Trondheim.

– Jeg og to venner av meg gikk nøye gjennom båten før vi startet seilturen lørdag 1. september. Den virket å være i god stand, og vi seilte til Lanzarote og deretter til Agadir i Nord-Afrika, fortalte båteier og kaptein Arne Gjevik til VG etter hendelsen.

Lensepumpen startet

Det var snille forhold da katamaranen forlot havn fra Agadir på ettermiddagen 5. september med kurs Casa Blanca. Gjevik hadde plukket opp ekstra mannskap i Agadir, og de var fire om bord.

Værmeldingen var god, men utover natten kom det uventet mye vind. Skipperen gikk på vakt ved 03.00-tiden, 6. september.

– Etter en drøy time fikk jeg opp et varsel om at en lensepumpe hadde startet, og jeg forsto fort at vi tok inn vann. Jeg sjekket først babord-skroget, men fant ingenting. I styrbord-skroget var det derimot en halvmeter vann, sa han.

Han åpnet døra til badet på styrbord side, og vannet kom fossende.

I VG-artiklen kommer det frem at han forsøkte å tette hullet, men ikke at det var luka som var vekke, og at han trodde at hullet var et resultat et treff med et ukjent objekt i sjøen.

Ble dramatisk

Både elektriske og manuelle lensepumper ble benyttet, men mannskapet klarte ikke å holde unna for vannmassene.

– Vi tok på oss redningsvester og fikk utløst en nødpeilesender. Mens vi ventet på hjelp, satt vi på den delen av skroget som fortsatt fløt. Det begynte å bli kaldt, men temperaturen i sjøen var heldigvis fin, fortalte Gjevik til VG.

De klargjorde redningsflåten som de festet til den synkende katamaranen, men flåten fylte seg med vann og slet seg. De lagde en ring av fendere som en reserveflåte, om hjelpen ikke kom frem før katamaranen sank.

Hjelpen kom ved 11-tiden fra den marokkanske marinen som plukket opp en eter en fra det synkende fartøyet.

Kjent feil

Før ulykken var det kjent at Goiot 49.42 luken hadde en tendens til å lekke. Limet som fester akryl-glasset til aluminiumsrammen hadde en tendens til å slippe mot glasset over tid. Nødluken er montert rett over vannlinjen på katamaranen, og når skroget kommer for dypt, så blir lukeåpningen som et sluk.

Det er nå gått ut en advarsel hvor katamaraneiere blir oppfordret å sjekke sine fartøy, og ta kontakt med sine forhandlere.

REDDET: Gjevik ble reddet, men det ble ikke katamaranen.
REDDET: Gjevik ble reddet, men det ble ikke katamaranen.