EL: Hycruiser er en daycruiser på 28 ft med rekkeviddeforlenger med hydrogen som energibærer.
EL: Hycruiser er en daycruiser på 28 ft med rekkeviddeforlenger med hydrogen som energibærer.

Seiler satser på hydrogen

Henrik Torgersen er kjent i seilmiljøet. Nå utvikler ingeniøren en rekkeviddeforlenger for elbåter, samt egen elbåt.

Publisert Sist oppdatert

– I mange år har jeg sett etter en miljøvennlig løsning for å kunne bruke elbåter mer enn bare noen timer av gangen. Hyrex Boost vil gjøre det mulig for elbåter å være underveis i over et døgn, forteller Torgersen. Han seiler selv en Arcona 410 hybrid, en seilbåt med elmotor og beskjedent batteri, men med en dieselgenerator som rekkeviddeforlenger. Hans produkt Hyrex Boost er en brenselcelleanlegg drevet av hydrogen som vil kunne erstatte dieselgeneratoren.

REKKEVIDDEFORLENGER: Hyrex Boost 300 er et brensellcelleanlegg som produserer strøm ut av hydrogen.
REKKEVIDDEFORLENGER: Hyrex Boost 300 er et brensellcelleanlegg som produserer strøm ut av hydrogen.

Hyrex Boost 300 vil bli et system hvor hydrogen fra tankene vil bidra med 300 kWh med energi, men har også et batteri på 20 kWh som gir nok strøm for kortere turer.

Løsningen vil bli 75 prosent lettere og 80 prosent billigere enn et system bestående av kun batterier.

Henrik Torgersen utvikler også en daycruiser på 28 fot med denne teknologien. Hycruiser vil ha seks ganger rekkeviddem til en tilsvarende elbåt. Konstruksjonen er også norsk, linjene står Øystein Jaer bak.

Powered by Labrador CMS