TRE MÅNEDER LANGS NORSKEKYSTEN

FULLFØRT: Daniel og Marianne tilbake i havna i Åros.
Sund mellom feriehusene på Lyngør.
På vei fra Langvika til Melsomvik.
Stavernsodden fyr ved innseiling

Herlig avslutning av 12 ukers seiltur

Marianne Svinsholt Smith og Daniel Hauksson har seilt tur-retur Tromsø, og er tilbake i Oslofjorden etter tre måneders seiltur i en Sun Odyssey 35.

Siste epost fra Marianne Svinsholt Smith (33) fra Melsomvik og Daniel Hauksson (30) i Sun Odyssey 35 «Simetra».

Den siste uka av den tre måneders lange seilturen vår langs norskekysten har vi kost oss til vi la oss i havn i Åros. Det har vært en uke med pøsregn og deilig sol, egentlig et bilde av turen generelt.

Været skifter fra dag til dag langs kysten vår. Skiftene blir veldig merkbare når du er på havet i en seilbåt, været er din nærmeste lagspiller. En kan ikke konkurrere med været - bare se, seile med og lære. Etter en regnvåt kveld i Sogndalstrand satt vi kursen mot Mandal.

NORDOVER: Runding av Lindesnes i godt vær.

Våt start på Sørlandet

Seilasen rundt Lindesnes var rolig og fin, da vi rundet fyret kom sola og vi fikk seile i shorts og t-skjorte som vi lengtet etter. Vi ble i Mandal to netter, da det var meldt mye regn neste dag. Vi hadde tida til å vente. Det har vært nok dager i bølger og regn, og nå ønsket vi litt mer komfort.

Lørdag kom en vi møtte på sikkerhetskurs før turen inn til Mandal, vi fikk dermed en hyggelig kveld med likesinnede seilfolk. Neste etappe gikk til Arendal der moren til Marianne mønstret på. I havna med kapasitet på 300 båter var det stappfullt, men vi fikk lagt oss på utsida og koste oss med en by full av ferieglade båtfolk.

Det var meldt regn igjen litt utpå formiddagen neste dag, så vi valgte å dra en kort etappe til fastlandet på Lyngør. Da vi kom fram pøste det ned, så det ble innekos i båten før vi fikk oss en fin kveldstur på land. Det var en kontrast til Arendal med få båter i havna, men et veldig koselig sted. Her lå feriehusene tett langs vannkanten og like mange småbåter til å kose seg i skjærgården med. Ei lita perle langs kysten, i en rekke av andre.

Stavernsodden fyr ved innseiling

Fulle havner

Vi dro videre med kurs mot Stavern neste dag, en seilas i strålende sol – en skikkelig sommerdag. Det var deilig, feriefølelsen kommer litt sterkere med solskinn i fjeset. Vi møtte en full havn i Stavern og kjente på at i dette været er det beste å ligge på svai. Vi fant oss ei fin plass litt vest for Ula og med det oppdaget vi et nytt sted i vårt eget kjente farvann. Det ble kveldsbad og morgenbad før vi dro videre neste dag.

Vel inne i Oslofjorden igjen føles det plutselig som om vi ikke har vært så lenge på tur. Det er som å være på en vanlig helgetur igjen, vi er hjemme. Vi dro på lunsj til Langvika på Tjøme, der tanta og onkelen til Daniel vartet oss opp med grillmat. Videre slapp vi av moren til Marianne ved brygga i Melsomvik, før vi satt kursen mot Tønsberg gjestehavn.

Utseiling fra Tønsberg gjestehavn

Familiebesøk i Tønsberg

I Tønsberg fikk vi besøk av både familie og venner, det var veldig hyggelig. Det er litt godt å være tilbake i kjente trakter med menneskene en er glad i. En opplever mange flotte steder og møter mye fantastiske folk på en slik tur, det er folka som gjør stedet, det er de som gir de gode følelsene gjennom samtaler og vennlighet. Akkurat som venner og familie gjør det godt å komme hjem etter en tur, de gleder seg over alle opplevelsene vi har hatt og er glad for å ha oss tilbake.

Etter en fin kveld i Tønsberg satt vi kursen mot havn, men ikke helt inn, vi la oss igjen i Sandspollen for anker for å avslutte som vi starta. Kontrasten var stor, da seila vi ut i hagl og skumring, nå ble det bading i 21 grader og solsteik til vi la oss. Vi kom inn til havn i Åros fredag formiddag og ordna opp i båten etter turen.

På vei fra Langvika til Melsomvik.

12 ukers seiltur

Etter 12 uker langs norskekysten med seilbåt sitter vi igjen med mange gode og noen mindre gode øyeblikk, men de forsvinner i det hele. Det har vært en flott opplevelse og erfaring. Vi føler at vi har blitt kjent med Norge, på en måte vi ikke kunne tenke oss på for hånd. Vi har et vakkert land med en nydelig kystlinje, vi har vær som gjør at dagene blir ulike på samme sted, og vi har folk som bryr seg om hverandre.

Tenker du på tanken om å seile langs kysten vår vil vi absolutt anbefale det. Det viktigste for oss var å bestemme seg, fra der ordnet det seg etter hvert og underveis. God tur!