UTVIKLING: Nye klasseregler skal holde kostnadene nede og gjøre båtene mer miljøvenlige.

Nye regler for IMOCA-båtene

Det blir bare mindre justeringer for klassen som bestemmer båtene i Vendee Globe. Båter som vil bli mer bærekraftige.

Publisert

–En evolusjon, og ingen revolusjon er beskrivelsen av Antoine Mermod, om de nye reglene til klassen. Det er seilerne selv som bestemmer klassereglene, og utkommet er vært en demokratisk prosess med over 100 timers møtetid via videomøter.

Flere begrensninger

Målet har vært å få mer bærekraftige båter, samtidig som å holde kostnadene nede. De som hadde ventet seg 60-fotere som løfter seg helt ut av vannet vil bli skuffet. Mange hadde forventet at det ville bli tillatt med foiler på rorene, men en slik tillatelse er satt på vent. I stedet innføres det en begrensning på hvor store foilene kan være, for å holde kostnadene nede. Noen få av båtene som seilte Vendee Globe vil ha for store foiler ifølge den nye reglen, men vil ha lov til å fortsette med foilene de har.

Det ble foreslått å gå over til one-design foiler, men det ble ikke innført.

Resirkulerbart

Ett av åtte seil om bord må nå være resirkulerbart. Så langt er det italienske OneSails som har markedsført slike seil, seil som flere av båtene brukte i Vendee Globe. Disse seilene er laget av en type plast, og som kan smeltes om til gjenbrukbar plast.

Båtene må nå produseres med en livssyklusanalyse. Grunnen er at klasseklubben skal få et bedre bilde av hvor grønn denne sporten er.

Det vil bli en vektbonus for bruk biologisk nedbrytbare materialer på ikke strukturelle gjenstander.

FOILER: «L'Occitane» er en av båtene med større foiler en de nye reglene tillater. Det blir heller ingen foiler på rorene.