Søk i arkivet

ARC underveisKatamaraner er fremtiden, mener Knut Frostad

Knut Frostad ser bare en negativ side med å seile på to skrog. Det er prisen.

Knut Frostad har sluttet som sjef for Volvo Ocean Race. Nå skal han seile på de syv hav med familien på ubestemt tid. 

– Vi får se hvordan det går. Vi holder skole for barna om bord og følger både norsk og spansk undervisningsopplegg. Barna måtte kvitte seg med 90 prosent av alle lekene da vi flyttet i båten. Alt de har er nå i en liten kasse. Så langt går det bra, forteller Frostad til Seilas i Las Palmas.

Familien har fått en pause fra båtlivet under overfarten til Karibia. Med på «Nemo» er Espen Guttormsen fra «Djuice» og «Innovation Kværner», samt to venner fra Oslo og to fra Spania.

ARC: Mannskapet på «Nemo» pluss familien dagen før avreise fra Las Palmas.

ARC: Mannskapet på «Nemo» pluss familien dagen før avreise fra Las Palmas.

Flytende hus

– Alt er bedre med katamaran. Barna bygger lego i 30 knops vind, folk uten seilerfaring føler seg trygge om bord. Det er stor uteplass, og det er plass til både kajakk og brettutstyr. Det er fantastisk å rigge seilbrettet fra trampolinen forut, forklarer Frostad. Det eneste negative er prisen. Det er en kostbar båt.

Frostad mener imidlertid at verdifallet er langt lavere på katamaraner. Etterspørselen er stor, og det er to års ventetid på «Outremer», som han seiler. 

KATAMARAN: Knut Frostad mener at fremtiden er båter med to skrog. Han har kjøpt en Outremer 5x, bygget i Frankrike.
KATAMARAN: Knut Frostad mener at fremtiden er båter med to skrog. Han har kjøpt en Outremer 5x, bygget i Frankrike.

Større enn planlagt

Franske Outremer bygger katamaraner for turseiling, men de er lettere enn konkurrentenes båter. Skrogene er også trukket mer ut i lengden, slik at volumet under dekk ikke kan sammenlignes med Lagoon eller andre turkatamaraner på samme størrelse. 

– Vi så egentlig etter en 51-foter. Også Outremer 45 var aktuell, men da det dukket opp en 5x (59 fot), slo vi til. Til tross for at båten har et større storseil enn Whitbread-båtene Knut Frostad seilte på 1990-tallet, er det ikke noe problem å håndtere den store katamaranen. 

Outremer bygger båtene i glassfiber med vakuum. På alle utsatte steder er det enkellaminat. Til tross for at båten veier halvparten av andre turkatamaraner, er den flere tonn tyngre enn «Innovation Kværner», selv om Whitbread-båten hadde mye bly i kjølen. 

TRACKING: Knuts «Nemo» har havnet i stilla, og er nok ikke der skipperen hadde håpet å være etter ett døgns seiling.
TRACKING: Knuts «Nemo» har havnet i stilla, og er nok ikke der skipperen hadde håpet å være etter ett døgns seiling.

Stor hastighet

Knut Frostad og venner var først over startstreken. «Nemo» holder farten til «Allegra», en katamaran spesialbygd for høye hastigheter. «Allegra» er bygd i ren karbonfiber og har Paul Larsen som skipper. «Allegra» er så stor at den ikke fikk plass i havnen i Las Palmas. 

– Vi har fått altfor høyt måltall. Vi skal seile to døgn raskere enn en Nautitech på samme størrelse. Nautitech er også kjent for å være en rask katamaran, mener Frostad.

Så langt ser det ut som at måltallet er riktig. 

Frostad har holdt «Allegra», men alle «ekspertene» har seilt kostbare omveier. Både «Allegra» og «Nemo» hadde en Lagoon 620 foran seg mandag kveld, og Frostad hadde en Catana 47 rett ved siden av. Også Aksel Magdahl har seilt seg bort. «Trifork», som skal være ARCs nest raskeste, har flere Oystere foran seg. 

RASKERE: Knut Frostad har hold følge med langt større «Allegra», men har fått bank av turkatamaraner som har seilt en mer direkte rute.

RASKERE: Knut Frostad har hold følge med langt større «Allegra», men har fått bank av turkatamaraner som har seilt en mer direkte rute.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen