Søk i arkivet

America's CupBritene ute, New Zealand klar for utfordrerfinalen

Kan møte Artemis Racing som trenger bare en seier for å sikre den andre plassen

Det var vinn eller forsvinn både for Artemis Racing og Land Rover BAR torsdag. Begge trengte minst to seire for å holde håpet levende om en plass i utfordrerfinalen. Mens Nathan Outteridge og Artemis Racing gjorde et gedigent comeback mot Japanerne som ledet 3-1 før dagens seilaser, ved å vinne alle tre seilasene og dermed ta ledelsen 4-3, måtte Sir Ben Ainslie se seg slått ut etter at Land Rover BAR bare klarte å vinne en seilas mot Emirates Team New Zealand som dermed sikret den avgjørende 5. seieren.

Kommer sterkt tilbake

Sir Ben Ainslie reiser likevel hjem med hevet hode og forsikrer om at han allerede har finanseringen på plass til en ny America’s Cup satsning. - Vi visste det ville bli tøft, sa han og roste laget for den fantastiske utviklingen man har hatt siden det britiske prosjektet for tre år siden bare var en ide på et papir og noen få finansielle medspillere.

Med blikket mot fremtiden avslørte Sir Ben Ainslie at han allerede har de viktigste partnerne på plass for en ny satsning.

Sterk utfordrer

Burling og mannskapet hadde gjort en utrolig innsats for å få reparert båten etter kullseilingen tirsdag og ble første lag til å kvalifisere seg til Louis Vuitton America’s Cup Challenger Playoffs og medf det stadfeste sin posisjon som kanskje den sterkeste utfordrer til Oracle Team USA i kampen om selve America's Cup trofeet. 

Når det gjelder motstander i utfordrerfinalen som starter 10. juni er Burling klar på at det for Team New Zealands del ikke er så stor betydning om det blir Artemis Racing eller SoftBank Team Japan. Det avgjøres i dag, fredag der den svenske båten kun trenger en seier for å kvalifiserer seg til finalen. Japan trenger to.

Jevnt, med hyppige lederskifter

Torsdagens matcher ble jevne i alle heatene, med mange ledelsesskifter. Land Rover BAR bet hardere fra seg enn tidligere i uken, men å slå en båt som er oppe på foilene i 99 prosent av seilasen er ikke lett. Emirates Team New Zealand vant den første seilasen med 31 sekunder. 4-1.

Også Nathan Outteridge hadde sterkt press på seg etter onsdagens to tap mot SoftBank Team Japan, men det var Dean Barker som viste at han hadde nerver i den første matchen da habn fikk straff etter å ha vært hårfint over linjen i starten. Det ga Outteridge en fordel han tok godt vare på og Artemis ledet fra start til mål der differansen var 39 sekunder. 3-2 til Japan.

Ga aldri opp

Sir Ben Ainslie viste seg fra sin beste side med hodet på blokken og holdt fremdeles spenningen i regattaen ved å vinne den andre seilasen mot Burling & co med 20 sekunder. Små manøvreringsfeil ødela for Emirates Team New Zealand. Nå var stillingen 4-2.

I den andre seilasen mellom Artemis Racing og SoftBank Team Japan fikk Outteridge igjen overtaket fra start og seilte et nær perfekt løp til en 28 sekunders seier. 3-3.

Avgjørelsen mellom Land Rover BAR og Emirates Team New Zealand falt i den tredje seilasen der Kiwiene tok starten og senere aldri ga fra seg ledelsen. 5-2 og finaleplass tik Emirates Team New Zealand.

Artemis viser styrke

I den viktige seilasen mellom Japan og Sverige var det Dean Barker som tok en tidlig ledelse over Nathan Outteridge’s Artemis Racing. Svenskene ga seg imidlertid aldri og kom foran ved den 5 rundingen der båtene var på kollisjonskurs og Softbank Japan ble idømt straff. Dermed var løpet kjørt. Artemis vant seilasen og leder nå 4-3 foran fredagen. 

 

Dagens resultater
Semi-Final 1 Race 5: Emirates Team New Zealand slo Land Rover BAR med 31 sekunder
Semi-Final 1 Race 5: Artemis Racing slo SoftBank Team Japan med 39 sekunder
Semi-Final 1 Race 6: Land Rover BAR slo Emirates Team New Zealand med 20 sekunder
Semi-Final 1 Race 6: Artemis Racing slo SoftBank Team Japan med 28 sekunder
Semi-Final 1 Race 7: Emirates Team New Zealand slo Land Rover BAR med 46 sekunder
Semi-Final 1 Race 7: Artemis Racing bslo SoftBank Team Japan med 1 minutt og 46 sekunder

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen