NORTH SAILS NESODDEN HØSTCUP

OVER 70: Nesodden Seilforening håper på over 70 båter i North Sail Nesodden Høstcup.

Sesongavslutning for 55. gang

North Sails Nesodden Høstcup er blitt Oslofjord-seilernes sesongavslutning. Det er også en av Oslofjordens største regattaer.

Publisert Sist oppdatert

– Ja, etter Færder’n tror jeg faktisk North Sails Nesodden Høstcup er den største regattaen for storbåter med start i Oslofjorden, sier Colin Bevan i Nesodden Seilforening.

Regattaen arangeres fra Steilene i Oslofjorden for 55. gang 22. og 23. september, og i år vil den også inkludere NM for X-35.

Håper på over 70 båter

– I 2016 forsøkte vi å motivere til å snu den generelle negative trenden med reduksjon av antall deltagere, og vi lyktes med det.  Det var påmeldt 72 båter, og vi håper på minst like mange båter i år, sier Bevan.

I skrivende stund har regattaen et antall påmeldte med motsatte sifre; 27. 11 av dem utgjør NM-feltet i X-35. Klassen må ha 15 båter for å få mesterskapet godkjent som offisielt NM.

Bevan forteller at noe av intensjonen med høstcupen er å fange opp bredden og gi et regattatilbud både til dem som vil seile på bane og til dem som foretrekker distanseseilas med runding av faste merker.

Mange konkurranser i konkurransen

Høstcupen på Nesodden er også avslutningen av årets kretsmesterskap for Indre Oslofjord, og First 31.7-klassen har sitt klassemesterskap. Regattaen har tradisjonelt også en fyldig shorthanded-klasse. Tidligere år har regattaen markert slutten på årets rankingsesong for shorthanded-seilere, men i år blir regattaen derimot en nyttig treningsrunde til NM i shorthanded-seiling, som går i Soon Seilforenings regi helgen etter. Den markerer i år slutten på shorthanded-sesongen.

– Regattaen er selvsagt et høydepunkt for oss i miljøet på Steilene, og vi gleder oss og vil gjøre vårt for at det skal bli et godt arrangement i år ogås. Vi arrangerer en hyggelig fest i den tradisjonelle fabrikkbygningen for dem som deltar, og vi har hentet opp en kokk fra Son for anledningen, sier Colin Bevan til SEILmagasinet.