Søk i arkivet

ENDELIG: Ian Lipinski leder for to år siden, men måtte bryte under andre etappe etter utstyrsproblemer.
ENDELIG: Ian Lipinski leder for to år siden, men måtte bryte under andre etappe etter utstyrsproblemer.

Favoritten vinner MiniTransat

Ian Lipinski går i mål nå 13 døgn etter start i Las Palmas.

MOT MÅL: Ian Lipinski er
fremme i Karibia 13 døgn etter start i Las Palmas via Kapp
Verde.

MOT MÅL: Ian Lipinski er fremme i Karibia 13 døgn etter start i Las Palmas via Kapp Verde.

Det er ikke bare ARC+ som seiler fra Las Palmas via Kapp Verde til Karibia. det gjør også 81 MiniTransat-båter, små havseilere på bare 6,5 meter, eller 21 fot. Det er 40 år siden første gang disse båtene krysset Atlanterhavet, en klasse for å holde kostnadene nede. Båten som nå krysser mållinjen er hyperavansert bygget i karbon og med vippekjøl.

Disse båtene brukte to døgn mindre fra Las Palmas til Kapp Verde, enn ARC+ raskeste deltager, en båt på 95 fot.  Vinneren Ian Lipinski har klart å seile hele 9,6 knop i snitt etter starten 1. november.

Butt baug

Franske Ian Lipinski har vunnet det meste i år og var en klar favoritt, men ble truet. Overraskende nok av en tysker og en sveitser. Det franske miljøet er ikke helt suverene.

Alle de tre første båtene har butt baug, noe som David Raison slo igjennom med i 2011. David Raison  står også bak båten til Ian Lipinski. Mange missliker disse butte baugene som kan beskrives som en større båt hvor forskipet er kappet av. Både IMOCA 60 og Class 40 har satt et forbud mot denne utviklingen. Det er en minimumsbredde i baugen som blir maksimalt utnyttet.

RASK: Clarisse Cremer ligger
på andreplass i serieklassen. Sannsynligvis er hun ikke klar
over den fantastiske plasseringen.

RASK: Clarisse Cremer ligger på andreplass i serieklassen. Sannsynligvis er hun ikke klar over den fantastiske plasseringen.

Billigutgaven ikke langt bak

MiniTransat seiles i to klasser. Båtene ble etter hvert sp spesialiserte at det ble dannet en egen klasse fpr serieproduserte båter. Her er det en rekke kostnadsbesparende begrensninger, dacronseil, aluminiumsmast og fast kjøl. Allikevel holder de godt følge med karbonmaskinene.

 Erwan Le Draoulec leder seriklassen med 56 båter. Han ligger bare 300 nm bak Ian Lipinski. Hadde Le Draoulec seilt i protoklassen ville han blitt 6. båt i mål. Enda mer imponerende er Clarisse Crémer som på andre plass, og viser at også jenter kan. Også i Proto-klassen hevder jenter seg. Camille Taque ser ut til å klare 7. plass, plassen bak Quetin Vlmynck som seiler en proto med foiler og vingmast, en båt som har kostet tilsvarende IMOCA 60 å bygge.

Ingen elektronikk

MiniTransat-båtene har også en stor begrensning på hva de kan ha av elektronikk om bord. Værmedlingen får de via SSb-radio som blir beskrevet som teknologi fra andre verdenskrig, Det er heller ikke lov å ha plotter eller mobiltelefon. De færreste vet heller hvordan de ligger plassert. Det er påbudt med AIS, men det er ikke mulg å se andre deltagere med utstyret. Autopiloten derrimot er hiTech. Strømmen får de via solscellepanel, eller brenselcelleanlegg. 

81BÅTER: Feltet ligger godt
spredt, og er spredt over 1000 nm, samt en som ligger helt tilbake
på Kapp Verde.

81BÅTER: Feltet ligger godt spredt, og er spredt over 1000 nm, samt en som ligger helt tilbake på Kapp Verde.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen