Søk i arkivet

IGJEN: «Tiffin» fikk problemer med riggen i fjor, og starter i ARCen på søndag igjen.
IGJEN: «Tiffin» fikk problemer med riggen i fjor, og starter i ARCen på søndag igjen.

Norsk ARC-båter langt fremme i krevende vind

Både «Enigma VIII» og «Tiffin» har ambisjoner om en god plassering i ARC.

NORSKE: «Enigma VIII»
leer sin klasse, og har tjent på en nordlig kurs.
«Tiffin» ligger fremst av de norske lengre syd.

NORSKE: «Enigma VIII» leer sin klasse, og har tjent på en nordlig kurs. «Tiffin» ligger fremst av de norske lengre syd.

«Tiffin» med toppseileren Anette Melsom Myhre vant starten ut fra Las Palmas, og har hele veien ligget i teten av Cruising G-klassen. Seilasen har så langt vært preget av skiftende vind. 40-fots Arconan nekter å bruke motoren, slik som flere av båtene rundt dem gjør.

– Da meldingen om ledelse i klassen kom i formiddag feiret vi dette med et velfortjent bad og vask. Fortvil ikke, vi har ikke mistet konkurranseinstinktet selv om det ble en liten stopp i dag!
Vinden kom tilbake like før solnedgang, og vi fikk da besøk av minst 8 delfiner som lekte seg foran baugen til Tiffin.
Etter 4 døgn med seiling merker vi at båtene er spredt og vi har ingen naboer i nærheten akkurat nå. Vi har tilgode å bli fraseilt, men de tar oss stadig igjen når de kjører motor og vi seiler, meldes det fra båten.

Passaten kommer

«Tiffin» har valgt en tradisjonell rute med en svak underbue mot syd. Båtene som har valgt nordlig kurs har hatt mer vind, og har nå motvind. Men de seiler seg inn i et vindstille område.

I syd bygger nå passaten seg opp igjen, og båtene lengst syd får de stabile vindene først. Men det er først om tre dager. I mellomtiden kommer vinden fra vest-sydvest, som gir kryss.

Swan 66 «Enigma VIII» med OL-seileren Per Arne Nilsen som eier og skipper leder sin klasse vil holde vinden ett døgn lengre enn «Tiffin» lengre syd, ser ut til å havne i et større vindhull. Slik prognosene er nå, så bør «Enigma VIII» enten legge kursen sydover, eller gå lengre nord.

NORD: «Talanta» har
valgt ekstremt nord. Den svenske eieren bruker ARC som
oppkjøring til Route du Rhum til neste år.

NORD: «Talanta» har valgt ekstremt nord. Den svenske eieren bruker ARC som oppkjøring til Route du Rhum til neste år.

SEILmagasinet A Nissen-Lie

Ekstremt kursvalg

Båten lengst nord er svenske «Talanta» med Mikael Ryking som skipper. Få har seilt mer ham i de siste tre årene. Ryking er med på sitt tredje ARC på rad. Om ett år er ambisjonene å seile Route du Rhum.

Mikael Ryking vil få fine seildager bå frem til midten av neste uke. Så ser det ut til å bli stopp for den superraske Pogo 40 S2.

 

Norske ARC-deltagere

1. Crusing A: Enigma VIII, Swan 66, Per Arne Dalene Nilsen.1884 nm til mål, ETA 4. des

4. Crusing G: Tiffin, Arcona 400, Martin Bøhm-Pedersen, 2172nm til mål, ETA 13. des

12. Crusing C: Sequentia, Dufour 500 GL, David Duns,  2201 nm til mål, ETA 14. des

 

 

SPREDNING: ARC-seilerne har ulik
oppfatning av beste kursvalg. Båtene i nord har motvind, og
vil havne i vindstilla, mens passatvinden vil komme fra syd.

SPREDNING: ARC-seilerne har ulik oppfatning av beste kursvalg. Båtene i nord har motvind, og vil havne i vindstilla, mens passatvinden vil komme fra syd.

 

 

 

 Kommentarer

Atlantic Rally for Cruisers

ARC, eller Atlantic Rally for Cruisers er et arrangement hvor langturseilere seiler i flokk over Atlanterhavet. Rallyet blir arrangert av World Cruising Club. Ruta går fra Las Palmas på Grand Canaria til St. Lucia i Karibia, og er på 2700 nm. Det deltar over 200 båter, og mer enn 1200 seilere.

ARC gir trygghet for seilerne, som blir sporet over havet. For å delta må båtene utstyres etter en sikkerhetsliste, og alle båter blir sjekket før avreise.

ARC har de siste årene også hatt et tilbud for seilere som vil oppleve Kapp Verde, lengre sør. Disse seiler ARC+ som består av to etapper. Første på 850 nm, og andre på 2150 nm. Det deltar 11 norske båter i ARC+, og 4 i ARC.

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen