VM: Årets verdensmesterskap ble holdt i Talinn i Estland hvor en Xr-41 vant den nest største klassen.

Vitenskapen bak rettferdig seiling

Thomas Nilsson er sentral i ORC-organisasjonen, folkene bak måleregelen Nor Rating benytter. ORC er blitt heftig diskutert den siste tiden på ulike fora. Nilsson mener grunnen ligger misforståelser og ønsker å forklare hvorden måleregelen virkelig fungerer i denne artikkelen.

Publisert Sist oppdatert

Handicap-seiling bygger på en grunnleggende idé: at båter med helt ulike former og egenskaper skal kunne konkurrere mot hverandre på like vilkår. Men bak denne ideen ligger et avansert maskineri. Det kalles ORC VPP – Velocity Prediction Program – og er systemet som beregner hvor fort en båt burde seile under gitte forhold.

MÅL: Målebrevet innholder en tegning som viser båtens mål

Opp igjennom årene har debatten gått høyt om ratinger, modeller og modernisering. Mange av spørsmålene bunner i en usikkerhet rundt hvordan VPP-en faktisk fungerer. I denne artikkelen vil jeg forsøker å gi et innblikk – forståelig, ryddig og uten dramatikk – hva systemet gjør, hvorfor visse begrensninger finnes, og hvordan ORC jobber kontinuerlig for å holde tritt med utviklingen i moderne båtdesign.

Hva ORC VPP egentlig er

Du kan se for deg VPP-en som et enormt, digitalt oppslagsverk. For enhver kombinasjon av vindstyrke, vindvinkel og båtegenskaper, beregner systemet kreftene som virker på båten og farten den vil oppnå.

For å gjøre dette bruker modellen tre hovedkilder:

Fysikk: Hvordan skrog, kjøl, ror og seil oppfører seg i møte med luft og vann (hydro- og aerodynamikk).

Empiriske data: Målinger fra tanktester, vindtunneler og virkelige båter.

Matematiske modeller: Herunder Artificial Neural Networks (en form for kunstig intelligens), som fyller inn der full fysisk modellering ikke er mulig

FART: På målebrevet kan du også se hvor fort du teoretisk skal seile under ulike vindvinkler og ulike vindstyrker.

 

Det er ikke én formel og ikke ett tall.

Dette er ikke én enkel formel. Det er over 100 000 linjer kode og hundrevis av sider med dokumentasjon, som oppdateres årlig av ORCs internasjonale tekniske komité (ITC).

Hvordan farten beregnes i praksis

Når en båt måles, genereres en detaljert digital profil som beskriver alt fra skrogform og seilareal til vektfordeling og stabilitet.

Se for deg at VPP-en slår opp i håndboken sin:

«Hvis en båt med nøyaktig disse tallene seiler i 12 knops vind på kryss – hva sier fysikkens lover?»

Svaret blir en fart – for eksempel 6,49 knop. Så lenge båten befinner seg i et designområde der modellen har solid datagrunnlag, er denne prediksjonen bemerkelsesverdig presis.

RATING: Hver båt har ulikt måletall for ulike vindstyrker og ulike vindvinkler. Tallene er for tid på distanse.
PALANAD 4RORC Rolex Fastnet Race 2025CowesPhoto: James Tomlinson
TØFF: «Palanad 4» er en 50-fots Class 40 konstruert av Sam Manuard, som debuterte under Fastnet Race. Utviklingen fortsetter, og det setter måleregler på prøve.

 

Når kartet ikke stemmer med terrenget

Båtdesign står aldri stille. Vi ser fullere bauger, nye volumfordelinger inspirert av offshore-klasser som Class 40, og innovative skrogformer.

Når en ny båt beveger seg utenfor området VPP-en har historiske data for, må modellen ekstrapolere. Det vil si at den beregner en forventet oppførsel basert på trendene i de dataene den har. Som i all vitenskap blir slike beregninger mer usikre jo lenger man beveger seg bort fra det kjente datagrunnlaget.

Dette betyr ikke at det er noe galt med designet, eller at noen prøver å lure systemet. Det betyr enkelt og greit at modellen trenger mer kunnskap for å gi like presise svar for disse båtene som den gjør for resten.

Hvorfor setter ORC grenser?

I vitenskapelige modeller setter man ofte inn sikkerhetsmekanismer der dataene blir usikre. I ORC omtales dette gjerne som «parameter limits» eller «caps».

Hensikten er tredelt:

• Å hindre at VPP-en leverer resultater den ikke kan verifisere vitenskapelig.

• Å beskytte rettferdigheten for hele flåten mot utilsiktede smutthull.

• Å kjøpe tid til å samle data for en fullverdig oppdatering.

Dette er ikke et politisk verktøy for å straffe innovasjon. Det er en teknisk sikkerhetsventil – en standard prosedyre innen all avansert modellering.

Veien til løsning

Når VPP-en møter et nytt designområde, starter en systematisk prosess:

Teknisk analyse: ITC undersøker skrogparametere og stabilitet opp mot modellens oppførsel.

Ekstern forskning: Gjennom CFD-simuleringer (strømningsanalyser) og samarbeid med uavhengige eksperter hentes nye data inn.

Implementering: Først når dataene er kvalitetssikret, rulles en permanent løsning ut – typisk i neste års VPP-oppdatering.

Noen ganger kreves midlertidige justeringer for å holde systemet stabilt mens forskningen pågår, men målet er alltid en vitenskapelig fundert, permanent løsning.

Hva betyr dette for deg?

Det er viktig å understreke én ting: For det store flertallet av båter i ORC-systemet ligger alle mål godt innenfor modellens kjerneområde.

VPP-en gir stabile, robuste og svært treffsikre fartsprediksjoner år etter år for nesten hele flåten. At modellen nå utfordres av radikale nybygg, er et sunnhetstegn som viser at sporten utvikler seg.

ORC arbeider allerede med en ny, mer fleksibel formulering som skal innføres mot 2027, designet spesifikt for å håndtere moderne skrogformer bedre.

VANT: XR 41 «FormulaX» under regattaer i sommer, både under Dansk handicap og under ORC.

Målet: Vitenskap, ikke synsing

Kjernen i ORC er enkel: Vitenskap kommer først. Rettferdighet for flåten er resultatet.

Når modellen endres, eller midlertidige grenser settes, skjer det ikke basert på magefølelse, press eller politikk – men basert på dokumentert forskning og fysikk.

For seilere er åpenhet avgjørende. Vi skal ikke bare fortelle at noe endres, men forklare hvorfor. Gjennom det pågående tekniske arbeidet sikrer vi at ORC forblir verdens mest nøyaktige system for handicapseiling – både for dagens klassikere og morgendagens innovasjoner.

Hva er ORC

ORC, eller Offshore Racing Congress er et internasjonalt rating-system for havseilere. ORC har røtter helt tilbake til 1969 da IOR ble opprettet. Misnøyen økte for IOR utover 80-tallet, og IMS ble utviklet som et svar. IMS ble videreutviklet og vi fikk ORC og ORC Club, en forenklet utgave. NOR Rating, som brukes i Norge, tilsvarer ORC Club. Det er utskrevet 14 000 målebrev av ORC fordelt på 45 land. 

Thomas Nilsson

Thomas Nilsson har i en mannsalder hatt ulike verv i både nasjonal og internasjonal seiling, både i World Sailing og i Offshore Racing Congress hvor han er en av fem medlemmer i ORCs Management Committee. Nilsson var i lang tid ansatt i With Marine og jobbet for North Sails i Norge. Nå er han engasjert av Norges Seilforbund og SailLogic.