Peiling på Seiling: Også tilgjengelig på strømmeplattformer!
Peiling på Seiling: Sigmund Hertzberg forteller om braksuksessen Race to the Arctic
Sigmund Hertzberg er en av drivkreftene bak «Race to the Arctic», etappe-seilasen fra Mandal til Svolvær som har tatt seilmiljøet med storm.
I den andre episoden av podcasten Peiling på seiling, gjester Sigmund Hertzberg studio for å snakke om det som tegner til å bli sommerens store snakkis i 2026: Race to the Arctic.
Det som startet som en drøm om å sette rekord fra Lindesnes til Nordkapp, ble transformert til en etappeseilas fra Mandal til Svolvær for å gjøre det mer tilgjengelig for miljøet. Responsen var overveldende: Da påmeldingen åpnet i november, tok det kun 17 dager før alle de 60 opprinnelige plassene var revet bort, og feltet er nå utvidet til utrolige 80 båter.
– Det startet jo bare som en sånn liten idé, og så har det bare vokst til å bli kjempepositivt for seilmiljøet og for Norge sin seilinteresse totalt, forteller Hertzberg i podcasten.
Fire etapper gjennom norsk natur
Regattaen starter i Mandal 26. juni 2026 og består av fire krevende etapper:
- Mandal – Fedje: En etappe på rundt 40 timer hvor feltet runder Lindesnes og setter kursen nordover.
- Fedje – Kristiansund: Her skal seilerne bryne seg på værharde strekk som Stadt og Hustadvika.
- Kristiansund – Sandnessjøen: En lang etappe på cirka 245 nautiske mil.
- Sandnessjøen – Svolvær: Sjarmøretappen inn til Lofoten med målgang i begynnelsen av juli.
«Tour de France» på vannet
Hertzberg er spesielt begeistret for etappe-konseptet. Han sammenligner det med Tour de France, der hver enkelt etappe har sin egen prestisje. – Jeg tenker at hver etappe kommer til å bli som i Tour de France; det er veldig stort å vinne en etappe, og så er det kjempestort å vinne overall i sin klasse, forklarer han. Dette formatet gjør at spenningen holdes oppe gjennom hele seilasen fra Mandal til Svolvær.
For Hertzberg er det særlig kombinasjonen av sportslig prestisje på verdensnivå og den unike sosiale rammen som gjør denne regattaen til noe helt spesielt.
Det Hertzberg kanskje er aller mest stolt av, er den enorme interessen som har gjort «Race to the Arctic» til verdens største ORC doublehanded-regatta. Med 80 påmeldte båter har de passert store internasjonale regattaer, noe han beskriver som en «våt drøm» som har gått i oppfyllelse. Han understreker at dette ikke bare handler om antall, men om et nivå som er høyere enn i VM og EM de siste årene, med profesjonelle seilere fra seks nasjoner på startstreken.
– Laget av seilere, for seilere
Et av de viktigste suksesskriteriene for Hertzberg er at regattaen er tuftet på dugnadsånd og ekte seilglede. Han synes det er «dritkult» at de har klart å skape en profesjonell ramme – med digital tracking og eget mediateam – samtidig som det er et arrangement som ivaretar seilernes behov. Dette inkluderer alt fra det sosiale samholdet i havnene til muligheten for å bytte mannskap underveis.
Den ultimate kombinasjonen: Race og ferie
Hertzberg trekker frem det geniale i å bruke regattaen som en «rask transport» nordover, for så å kunne nyte den norske kysten i rolig tempo sørover igjen. – Mange benytter nå anledningen til å ha en litt rask transport av båten opp (...) og så kan du bruke hele fellesferien til å få båten ned, sier han. At målgangen i Svolvær skjer i et nydesignet «Race Village» ved Thon-hotellet, med alle fasiliteter samlet på ett sted, er kronen på verket for ham.
Internasjonal elite på startstreken
Selv om regattaen er preget av norsk dugnadsånd, er det ingenting i veien med det sportslige nivået. Med deltakere fra seks nasjoner, inkludert fem tyske båter og profesjonelle seilere fra Frankrike og England, mener Hertzberg at nivået er høyere enn i de siste års VM og EM.
– Det er noe spesielt med å føle at man er med på noe større enn bare en vanlig regatta, avslutter han.