Tre uker inn i ARC+
Nesten tre uker har gått siden 86 seilbåter kastet loss fra Las Palmas på Gran Canaria med ARC+. Etter et lengre opphold på Kapp Verde er de nå midt ute på Atlanterhavet.
Enjoy the Silence fra Luxemburg, en Outremer 55-2, var første båt fremme på Kapp Verde allerede 14. november. Den samme båten leder fortsatt. Katamaranen er estimert til å være fremme i Grenada allerede 1. desember.
Fem norske båter deltar i ARC+ og flere av disse har vi fulgt gjennom sommeren og høsten. I ledelsen er blant de norske er nå Ursa Major som ligger fremst av alle båtene i cruising klasse B, med Eveline rett bak.
Eveline: Nummer 2 i cruising klasse B
– Nå nærmer vi oss halvveis over Atlanteren, og det går fint med både båt og mannskap. Vi har stort sett hatt bra vind hele veien. Men vi følger nøye med på Windy, for å unngå å havne i vindhull. Vi hadde en fantastisk start ut fra Mindelo, med så å si hele feltet bak oss ut mellom øyene. Vi gikk raskt over på nordsiden av kurslinjen, der det så ut til å være bra med vind. Vi har holdt oss nokså nær den, hele veien.
– Vi har opplevd et par squalls, men ikke av det voldsomste slaget. Om natten følger vi med på radar, der de er lett synlige. I natt gikk flere squalls forbi oss i le, og vi fikk fin vind i ytterkanten. Vi seiler mye med genaker og spridd genoa, da vinden er rett i hekken hele tiden. I dag tidlig tok vi genakkeren ned for en sjekk, og fant stor slitasje på genakkerfallet. Viktig å sjekke ofte. Nå er det fikset og klar til bruk igjen.
Vi nyter havet og seilingen. Ligger som nummer 2 i cruising B klassen, og nummer 10 overall på cruising. Det har vi gjort i flere dager. Ursa Major leder klassen. De er helt rå!, forteller Linn Eve Krogholm.
Vi seiler jo doublehanded, og er bare oss to om bord, så det legger litt føringer for hvordan vi får håndtert situasjoner og seiltrim. Vi må vente til vaktskifte for å få den optimale seilføringen ved et vindskift, fordi man ikke kan purre opp den som har frivakt hele tiden. Det er viktig å få nok hvile og søvn, så hode og kropp er klare til dyst, og det går stort sett greit, sier Linn Eve.
Vue Mer: Vi koser oss!
Anders, Ida og datteren Olivia om bord Vue Mer ligger foreløpig på en 53. plass, og er langt ifra fremst i feltet.
– Vi fokuserer først og fremst på å ha en komfortabel reise, og vi prioriterer sikkerhet fremfor fart. Vi sjekker utstyret jevnlig, og vi har derfor en konservativ seilføring. Om natten rever vi ofte. Hittil har vi ikke hatt noen uhell med hverken utstyr eller folkene om bord. Så langt har det heller ikke kommet inn noen squals, og vi har kun sett det på radaren. Vi koser oss i godt selskap med god mat, og er også i gang med skolearbeid. Så langt har vi hatt fantastiske naturopplevelser, og vi har sett hammerhodehai, pilothvaler og delfiner. På vei til Kapp Verde så vi også sverdfisk. Etter at vi dro fra Kapp Verde har vi kun fått en fisk, og den tok vi til lunsj samme dag.Hittil har overfarten svart til alle forventninger og vel så det. Det er fint med ekstra mannskap om bord til å dele på nattevaktene. Det er veldig varmt på dagtid og det blir lange nattevakter når det er svart i 12 timer. Vi forsøker derfor å sove når vi kan, forteller Ida Heggedal.
Miss U: Mistet spribommen
– Vi har det bra på tur! Så langt har det vært fint vær, og hittil har vi bare opplevd en squall. Det er konstant gynging i dønningene, som er litt slitsom i lengden. Dessverre mistet vi spribommen vår på havet midt på natten for et par døgn siden, så det går dessverre litt saktere enn vi hadde håpet på, ettersom vi ikke får spridd ut forseilet. I tillegg blåser det rundt 10-15 knop, som er litt lite for vår seilgarderobe. Motoren har vi foreløpig ikke rørt, bortsett fra til lading av batteriene.
– Vi har fått to mahi-mahi på kroken og hadde ceviche til middag i går. Barna trives godt i den rolige tilværelsen, men vi gleder oss alle sammen til å være fremme. Vi har tilbakelagt 1/3 av overfarten per nå. Det er flere dager siden vi sist så en båt, men snakket med en over vhf’n i går. Det er blått hav så langt øyet kan se, forteller Iselin Eng.