Søk i arkivet

SKADET: Storseilskinnen på masten røk av i en ukontrollert jibb for AkzoNobel.
SKADET: Storseilskinnen på masten røk av i en ukontrollert jibb for AkzoNobel. Foto:
JAGER: Tapfre jager Dongfeng, og disse to båtene seiler hardt i de tøffe forholdene.
JAGER: Tapfre jager Dongfeng, og disse to båtene seiler hardt i de tøffe forholdene. Foto:
Leg 3, Cape Town to Melbourne, day 04, on board Brunel, Alberto Bolzan  at the helm, Kyle Langford holding the mainsheet and Carlo Huisman at the aft pedestal, Southern Ocean Mode ON. Photo by Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race. 13 December, 2017.
Leg 3, Cape Town to Melbourne, day 04, on board Brunel, Alberto Bolzan at the helm, Kyle Langford holding the mainsheet and Carlo Huisman at the aft pedestal, Southern Ocean Mode ON. Photo by Ugo Fonolla/Volvo Ocean Race. 13 December, 2017. Foto:
Foto:
LEDER: Mapfre har overtatt ledelsen i Volvo Ocean Race, og kan rekke å komme i havn før jul.
LEDER: Mapfre har overtatt ledelsen i Volvo Ocean Race, og kan rekke å komme i havn før jul. Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:
Foto:

Volvo Ocean RaceRiggproblemer for AkzoNobel

En jibb ut av kontroll førte til store skader, og laget er satt ut for lengre tid.

SATT UT: AkzoNobel var det
første laget registrert. Vanligvis har det betydd styrke,
men AkzoNobel har vist klare svakhetstegn i mange ledd.

SATT UT: AkzoNobel var det første laget registrert. Vanligvis har det betydd styrke, men AkzoNobel har vist klare svakhetstegn i mange ledd.

James Blake/Volvo Ocean Race

Å jibbe i 40 knops vind er ingen lett oppgave, selv med ett topptrent mannskap om bord. Bommen kom over alt for tidlig, og med voldsom kraft, nok til å rive av storseilskinnen av masten. Hendelsen førte også med seg brukket spile.  

I surf

Planen var å jibbe over storseilet under en surf, ned en bølgedal. På grunn av farten, vil da den relative vinden minke, noe som vanligvis gjør det mye enklere å jibbe med raske båter. Men har kommer seilet over alt for tidlig. Mannskapet har ikke engang strammet akterstaget som vil bli lo side, eller slagget i le. Slaget mot akterstaget gjør at spiler brekker.

Må reparere

Det er fremdeles vilt i Sørishavet, men mannskapet er nødt til å få reparert skadene. Bare det å få ned storseilet er en prøvelse. Nå har de heist opp en mann i masten som skal forsøke å lime og skru storseilskinnen på plass på masten igjen. Det er ingen enkel oppgave under de ekstreme forholdene hvor også kulde er en faktor.

Men fort går det uten storseil også. Båten gjør 15-17 knop på bare fokk.

 

Tre nivåer

Det er stort nivåforskjell på feltet. Det handler om Dongfeng og Mapfre. Det er disse båtene som har maktet å pushe i de tøffe forholdene. Vestas, Brunel og AkzoNobel er en midtgruppe, som AkzoNobel nå har falt ut av.

JAGER: Tapfre jager Dongfeng, og
disse to båtene seiler hardt i de tøffe forholdene.

JAGER: Tapfre jager Dongfeng, og disse to båtene seiler hardt i de tøffe forholdene.

Jen Edney/Volvo Ocean Race

Henger på

Feltet holder hastigheten til lavtrykket og vil henge med i neste døgnet. For ledergruppa betyr det vind fra vest, som gjør at båtene må fortsette å jibbe seg østover. Båtene i tet har valgt å seile så lang syd som er tillatt, helt på isgrensen, satt av arrangørene på 45 grader syd.

Francois Gabart, som nå er i ferd med å sette ny rekord rundt jorda var helt nede på 64° syd.

 

Plassering fredag morgen 

1. Dongfeng 

2. Mapfre +15,8 nm

3. Vestas +101,7 nm

4. Brunel +180,1 nm

5. Scallywag +203,5 nm

6. Turn the Tide + 230,8 nm

7. AkzoNobel +290,0 nm

VILT: Stormen er ikke over. Feltet
beveger seg i hastigheten til det kraftige lavtrykket.

VILT: Stormen er ikke over. Feltet beveger seg i hastigheten til det kraftige lavtrykket.

 

 

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen