Søk i arkivet

PÅ GRUNN: Alex Thomon gikk på grunn 50 nm før mål.
PÅ GRUNN: Alex Thomon gikk på grunn 50 nm før mål.

Route du RhumGikk på grunn rett før målgang

Alex Thomson seilte rett på et stein like før målgang. Båten har skade, men engelskmannen kan klare å vinne regattaen.

SEILER: Thomson er på farten
igjen og gjør 4 knop over grunn, og bør være i
mål i ettermiddag, norsk tid.

SEILER: Thomson er på farten igjen og gjør 4 knop over grunn, og bør være i mål i ettermiddag, norsk tid.

Endelig gikk det Alex Thomsons vei. Den profilerte seileren ledet Route du Rhum nesten hele veien etter å ha tatt en strategisk veivalg som ingen andre alt første kveld.

«Hugo Boss» viste seg også å være den raskeste IMOCA-båten i regattaen, i hvert fall etter at «Charal» fikk problemer med styringen. 

Mot mål i mørket

Båtene må rundt Guadeloupe før de kan gå i mål. Det er natt nå i Karibia, og 50 nm fra mållinjen, ved Grande Terre island, gikk «Hugo Boss» på grunn, kl 21.45 lokal tid. Alt er bra med skipperen. Båten har fått skader, men ikke alvorlige. Båten skal ha truffet steinen i en fat av syv knop. Båten har en kollisjosboks i baugen som er skadet. Den tar  inn vann, men området er forseglet med vanntett skott. Bugsprydet er brukket, foilen skadet, men båten kan seile videre. 

Måtte starte motoren

Alex Thomson hadde en ledelse på over 200 nm på båt nummer to da hendelsen hente. Den er nå krympet 166  nm. 

Engelskmannen måtte starte motoren for å komme seg løs. Propellforseglingen måte da brytes. Han klarte dermed å komme seg av grunnen med egen hjelp. Han fikk så satt seil, og skrudde av motoren, og fikk satt ny forsegling på propellen.

Juryen har opplyst om at det vil bli en protest mot ham for å bruke motoren.

Utfalle av protesten vil bety om Thomson får sin første store seiler i IMOCA-klassen, eller ikke. 

SKADET: Båten ble reddet av
kollisjonsboksen i baugen.

SKADET: Båten ble reddet av kollisjonsboksen i baugen.

 Kommentarer

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen