Søk i arkivet

NY: Beneteau vekker liv i First, og lanserer First Yacht 53 i Cannes i september.
NY: Beneteau vekker liv i First, og lanserer First Yacht 53 i Cannes i september.

First tilbake med 53-foter

X-Yachts og italienske performace-båter blir utfordret av Beneteau med deres nye satsning på First.

Det er turseilere som ønsker å seile fort, men samtidig ha alt av komfort, som er målgruppen for First Yacht 53. Beneteau har sneket inn ordet Yacht, som de også har gjort med Oceanis Yacht, for å kommunisere at denne båten har det lille ekstra.

30-40 prosent billigere

Beneteau har brukt Roberto Biscontini og Lorenzo Argento til å designe båten. Lorenzo Argento jobbet tidligere med Luka Brenta, og står bak en rekke Wally-konstruksjoner. Roberto Biscontini har sin bakgrunn fra America’s Cup-båter, og A44 fra Advanced Yachts var konstruktørens første produksjonsbåt. Designerne ble plukket etter en intern designkonkurranse.

Beneteau har lagt konseptet tett opp mot Grand Soleil, Solaris og X-Yachts, og ikke tatt så store sjanser. Bortsett fra en ny vri i cockpiten, og nye løsninger under dekk, så virker konseptet kjent.

Om vi sammenligner vekt og seilareal, så ligger nye First på linje med Xp 50 og Xp 55, men prismessig skal båten ligge 30-40 prosent under i følge Beneteau.

Høy skrogstabilitet

First Yacht 53 får en skrogform som kan minne om TP52, men veier over dobbelte av disse superraske regattamaskinene. Nyheten fra Beneteau er nesten fem meter bred, 22 cm mer enn Xp55 som er en større båt. Skrogformen på First er slik at den er relativt smal i vannlinjen, men får høy stabilitet når den krenger litt. Det tillater en lettere kjøl.

Ballasten på First er 4,5 tonn, to tonn lettere enn Xp55, som gir nyheten en langt lavere kjølprosent.

Uten kjøl veier 53-foteren 11 tonn, sammenlignet med Xp55 som veier 10,5 tonn uten kjøl. Begge skrog er vakuumstøpt sandwich, men X-Yachts bruker epoxy.

Nye ideer

First Yacht 53 virker overraskende ordinær, og er tettere opp mot Oceanis-serien enn forventet. Det blir en rask turseiler, og ingen regattabåt. Cockpiten er heller ikke utviklet for regatta. Storseilskjøtet er festet med ett punkt i cockpitdørken, og alle vinsjer er plassert rundt rormannen.

Cockpiten har en ny vri, med idé hentet fra Sun Odyssey. Det er mulig å gå rundt rormannen bak, men i stede for et hellende dekk som på Sun Odyssey, er det ett trinn på First.

Båten får plass til jolle i hekken som kan skyves rett inn. Baugen på jolla vil da komme mellom akterlugarene å ta litt av volumet bak.

Stilen under dekk blir lys. Innredningen får mange hvite flater. Innredningen får også buete former.

Salongen får en ny vri. På styrbord side blir det en sofa, mens på babord side blir det en dinett for måltider. Denne har sitteplass for fire, men bordet kan trekkes ut, som gir sitteplass for seks.

First tilbake

First Yacht 53 skal vises frem for første gang under båtmessen i Cannes i september. First er også tilbake som Seascape. Nye Oceanis 51.1 og 46..1 kan gså bestilles i First-line edition, en oppgradert versjon med mer sporty seilegenskaper. 

 

First 53 Xp 55 Oceanis 51.1 FL
LOA 17,14 m 17,23 15,94
Skroglengde 15,97 m 16,76 14,98
Bredde 4,99 m 4,77 4,8
Vekt 15500 kg 16800 13930
Ballast 4500 kg 6500 3396
Kjølprosent 29 % 38 % 24 %
Storseil 90 kvm 99,6 56
Fokk 78 kvm 74,7 61

 

LYS: First Yacht 53 får mange
hvite flater i innredningen. Salongen får også en ny vri.

LYS: First Yacht 53 får mange hvite flater i innredningen. Salongen får også en ny vri.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen