Søk i arkivet

KICK: Det er et kick å ligge langstrak 30 cm over isen i 33 knop!
KICK: Det er et kick å ligge langstrak 30 cm over isen i 33 knop! Foto:
NYTT: Det var først høsten 2016 at seilerne i Bodø Seilforening virkelig oppdaget isseiling.
NYTT: Det var først høsten 2016 at seilerne i Bodø Seilforening virkelig oppdaget isseiling. Foto:
STØRST: DN isseiler-klassen
er verdens største klasse med
omtrent 10 000 seilere.
STØRST: DN isseiler-klassen er verdens største klasse med omtrent 10 000 seilere. Foto:
STØRST: DN isseiler-klassen er verdens største klasse med omtrent 10 000 seilere.
STØRST: DN isseiler-klassen er verdens største klasse med omtrent 10 000 seilere. Foto:
ISSEILING: En fartsopplevelse.
ISSEILING: En fartsopplevelse. Foto:

BODØ SEILFORENING:En fartsopplevelse!

Isseiling, er det seiling? Vel, likhetene er mange og forskjellene vesentlige.

I Bodø er det i dag én Isabella og tre entypeklasse DN isseilere. Avisen Detroit News utlyste på 1930-tallet en designkonkurranse for en lett og billig enmanns isseiler – derav navnet DN. I dag er dette verdens største klasse med omtrent 10 000 seilere.

Størst forskjell fra vanlig seiling er rimeligvis at vannet har antatt fast form ved isseiling. Kombinert med krav om litt vind og bortimot snøfri is kan sesongen bli kort. Så selv om en brukt DN kan kjøpes for 10–15 tusen kroner, kan timeprisen fort bli relativt høy.

Neste store skille er friksjon. Skroget i DN har to skøyter bak og en skøyte foran. Sistnevnte styres med en rorkult som peker «feil vei». På is er skrogmotstand fraværende. DN har kun ett seil – et storseil på seks kvadratmeter, men det er nok til å seile 5–7 ganger vindhastigheten i svak vind og 2,5–3 ganger i sterk vind.

Maksimal fart er opp mot 100 km i timen. Du rir ikke med vekta, og lo skøyte kommer til værs om du skjøter for hardt. De krengende kreftene tas hovedsakelig ut ved at masten bøyer seg og faller ut til siden.

Fartspotensialet kommer selvfølgelig av den lave friksjonen og at seileren genererer sin egen relative vind som bare øker og øker. Følelsen av å seile skarp slør med sann vind aktenfra vil nok være uvant for de fleste.

Regattaer seiles som for eksempel i seilsportsligaen med startlinje og topp- og bunnmerke. Starten er annerledes, da man løper seileren i gang.

Av hensyn til sikkerheten starter hver halvpart av feltet på motsatte halser. De best rankede fra innledende runder får starte nærmest «midten» og med fri vind.

På Østlandet har det i flere år vært et miljø for isseiling, mens her i Bodø var det først høsten 2016 at vi ble flere enn Kai Linde, som har hatt en DN siden ungdommen.

Som rookie er det bare å gi seg ende over, for dette er virkelig en opplevelse. Det er et kick å ligge langstrak 30 cm over isen i 33 knop!

I skrivende stund har det kommet nok en mildværsrunde og regn. Fordelen er at hvis det blir kulde igjen (uten snø!), så får vi fin is å seile på. I ventetiden er det bare å kaste loss med kjølbåt…

Kikk innom oss på Facebook-gruppa Isseiling Salten.

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen