Søk i arkivet

Internasjonalt Knarr-mesterskap for 49. gang

IKC 2017 arrangeres av KNS i disse dager og er en regatta kun de beste får seile.

Knarr er en 9,23 meter lang, klassisk seilbåt konstruert av Erling L. Kristofersen i 1943. Båten er blitt bygd både i tre og i plast, og er fremdeles i produksjon i Tyskland.

Båttypen er populær i Danmark, men det er også et sterkt miljø i San Francisco. Denne uken er det beste seilerne fra de ulike miljøene samlet i Oslofjorden.

Bytter båter

Regattaen startet fredag 4. august, og det er nå seilt fire seilaser. Det er to danske båter i têt, men Carl-Fredrik Joys ligger som nummer tre foran en amerikansk båt.

IKC holdes for 49. gang, og arrangementet bytter om å bli holdt i Danmark, Norge og USA. Når det holdes i Norge, veksles det mellom Oslo og Bergen. Siste gang det ble holdt i Oslofjorden var i 2011.

Det er miljøet i Norge som stiller med båtene. Lagene som seiler, bytter mellom båtene, for at ingen skal ha fordeler av å ha en bedre båt.

Tre, plast og aluminium

Klasseklubben stille både med tre- og plast-Knarrer. Forskjellen mellom disse skal være minimal. Mens man i USA og i Danmark har byttet til aluminiumsmaster, har miljøet i Norge holdt litt igjen på denne moderniseringen.

For at båter med aluminiummaster ikke skal ha noen fordel har disse påmontert vekter i masten.

Det deltar 21 lag med 95 seilere. Regattaen holder over 10 dager og et skal seiles åtte seilaser. Fra Norge deltar det fem lag fra Bergen og fem fra Oslo.

Fortsatt populær

– Knarren er sammen med Expressen en av de få entype-kjølbåtene som samler et større felt hver uke i sommerhalvåret, forteller klubbens admiral, Alexander Arnesen.

Han klarte ikke å kvalifisere seg til det internasjonale arrangementet og må følge regattaen fra land.

– Det er god oppslutning i klassen. Vi har fått noen båter opp fra Danmark, og noen Snipe-seilere har tatt steget over i denne kjølbåtklassen, forteller admiralen.

Han mener at Knarr er en fin båt å starte å seile regatta i, og at en grei brukt Knarr kan kjøpes for 50 000 kroner. En fordel med båten er at den fint kan seiles av bare to, forklarer Alexander Arnesen.

Du finner resultatene her

 Kommentarer

Nyhetsbrev

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Morten Jensen.

Gå til toppen