UNION RACE: Regattaen seiles etter gundermetoden hvor de raskeste båtene starter sist. Arkivbilde fra 2009-

Klart for finale og seilfest i Sarpsborg

Det blir lett over 40 båter når Sarpsborg Seilforening arrangerer finaleseilas i Union Cup.

Publisert Sist oppdatert
MAXIRATER: «Odine», som lenge lå i Vollen, gjennomgår nå en restaurering. Den 80-fots lange båten blir arena for seilfest.

For tredje år på rad er MK Båt sponsor for regattaen, som satser på ett sosialt aspekter. MK Båt med Martin Kamperhaug har skaffet ett levebrød av å restaurere plastbåter fra 70, og 80-tallet. En av båtene under restaurering er 80-foteren «Ondine» som vil bli festareana fredag kveld. 

– Det blir fest i 80 foteren Ondine og kalas på seilerhytta med skikkelig band, forteller Kamperhaug til SEILmagasinet.

Aktivt miljø

Sarpsborg seilforening er en aktiv klubb med 10-15 båter til start hver onsdag. Til regattaen kommer det flest båter fra Østfold, men også noen fra Sverige. Så lang er 25 av de påmeldte båtene fra Sarpsborg. Martin Kamperhaug deltar selv, og vil starte nest sist, fordi han har den største båten, en Grand Soleil 50. Bare en Swan 48 er raskere. Regattaen starter etter gundermetoden, hvor de raskeste båtene starter sist, og vinneren er første båt i mål. Kamperhaug vil også stå bak båten som starter først, en Knarr Varriant om den blir klar til sart etter oppussing hos MK Båt.  

Gamle lokaler

Martin Kamperhaug startet karrierene til å pusse opp Kongens gamle ½-tonner, «Fram VIII». Senere har han pusset opp en haug av eldre båter hvert å ta vare på. Kamperhaug har god smak og vet hva som har verdi.

Akkurat nå pusser han opp flere Knarr Varriant, faktisk i samme lokaler hvor disse båtene på bygget på 70-tallet. 

Meld deg på her

RESTAURERING: MK Båt pusser opp flere Knarr Variant i lokalene hvor b¨åten ble bygget.