LOKAL LIGA: I år vil Molde Seilforening kunne ha sin egen lokale liga utenfor hotell Seilet i byen.

Lokal seilsportsliga i Molde

Molde Seilforening var kjøper av to av seilsportsligaens fem J/70-er i helgen. Det betyr at foreningen nå disponerer fire J/70-er og starter lokal liga til våren.

Publisert Sist oppdatert

Nordvestlandet satser hardt på ligaseiling, og etter at seilsportsligaens fem ligabåter ble lagt ut for salg rett etter nyttår, har fire av dem havnet på Nordvestlandet. Molde og Ålesunds Seilforening kjøpte to hver. 

Var føre var

FOR UNGDOM: Geir Oterhals håper å rekruttere mange ungdommer til sommerens ligaseiling i Molde.

I Molde hadde et konsortium på 16 deleiere, som alle er medlemmer av seilforeningen, tidligere kjøpt to båter, slik at denne foreningen med ca. 200 medlemmer nå har fire J/70-er.

De to siste har foreningen selv kjøpt.

– Vi visste at ligabåtene ville komme for salg, og derfor innkalte vi til et ekstraordinært årsmøte i høst der vi tok stilling til om vi skulle melde oss som kjøpere eller ikke. Det var det et overveldende flertall for. Båtene har vi hovedsakelig finansiert via midler vi har spart opp over tid og gaver vi har fått, sier Geir  Oterhals, leder i foreningen.

Lokal liga til våren

Det betyr at foreningen vil starte med ukentlige ligaregattaer til våren. Tilbudet er ment å være til alle seilforeningens medlemmer i alle aldre, men det er spesielt ungdommen foreningen ønsker å få med seg.

– Det var en del unge seilere som fikk prøve båtene i fjor og fikk bruke dem til å seile mot hverandre, og det har vært populært. Vi opplevde også at tidligere jolleseilere som har gitt seg, er kommet tilbake fordi de synes dette er gøy, og fordi det å seile samme på team, er sosialt, sier Oterhals.

Nå håper han ligaseilingen vil tiltrekke seg ytterligere flere som vil synes denne typen seiling er morsom.

Kretsserie i anmarsj

I og med at naboene Ålesund også har kjøpt to båter, håper og tror Oterhals at de skal få til en kretsserie eller i det minste et kretsmesterskap i ligaseiling, der de også kan invitere med seg seilerne fra Kristiansund og Ulsteinvik.

Molde Seilforening var arrangør av en av 2018-sesongens fire ligarunder, og både Ålesunds og Molde Seilforening har deltatt i 1. divisjon i år. Den nyetablerte seilforeningen Kristiansund Seilsportklubb og Ulstein Seilforening deltok i tillegg som gjestelag i seilsportsligaen i fjor. Dette har gitt alle seilforeningene på nordvestlandet apettitt på ligaseiling.

[Artikkelen fortsetter under bildet]

MERSMAK: Å arrangere seilsportsligaen har skapt engasjement og gitt mersmak i Molde.

– Å delta i seilsportsligaen har gitt oss seilere på Nordvestlandet enledning til å delta i nasjonal seiling på en helt annen måte enn før, sier Geir Oterhals.

Båtkjøp i Ålesund 

Et litt vittig poeng oppi den den nordvestnorske kjøpefesten, er at den første båten moldenserne kjøpte, kjøpte de av Ålesunds Seilforenings leder, Inge Bøen.

Det var kanskje litt korttenkt med tanke på at foreningen nå har kjøpt to båter...

Ålesunds Seilforening seilte så godt i 2018, at de rykket opp til Eliteserien i 2019. Dette har gitt sunnmøringene blod på tann.

I ÅLESUND: Andreas S. Larsen er prosjektleder for J/70- og seilsportsligasatsingen i Ålesunds Seilforening.

– Det å ha disse båtene tilgjengelig i foreningen gis oss helt andre muligheter enn tidligere i forhold til trening og uttak nødvendig for å forsvare foreningens posisjon i seilsportsligaens elitedivisjon, sier Andreas S. Larsen, som er prosjektleder for dette.

– Ålesunds Seilforening har lange og gode tradisjoner for et tilbud til barn og ungdom gjennom aktivitetene i Jollegruppa – samt distriktets beste tilbud til godt voksne seilere i entypeklassene 2.4 mR og 12,5 kvm krysser. Vi har imidlertid i mindre grad hatt gode tilbud som i særlig grad appellerer til eldre ungdom og unge voksne. Foreningen har de senere år derfor hatt en bevisst satsing på å utvikle et tilbud for disse, skriver Peter L. Larsen på foreningens nettside.

Så da seilsportsligaens båter var til salgs, slo de til. Foreningen har over lengre tid satt av midler til finansiering av egne sportsbåter, men det sies også at man ikke var helt i havn med en langsiktig finansiering da beslutningen om å kjøpe to båter ble tatt.

– Styret vil selvsagt orientere grundigere om saken på kommende årsmøte, men det kan allerede nå bekreftes at driftsmodellen bygger på at prosjektet skal være økonomisk bærekraftig. Inntektene vil i hovedsak bygge på treningsavgifter, eventseiling, sponsoraktiviteter etc., sier Andreas S. Larsen på foreningens nettside. 

Auksjon på en J/70 i KNS

Med fire solgte ligabåter, sitter SailLogic, som eier J/70-ene til seilsportsligaen, igjen med en brukt båt de skal selge. I tillegg skal KNS, som har bestilt to nye båter, selge to brukte. 

Den ene av dem skal auksjoneres bort kommende fredag under kick off-møtet for Grundig Sailing  Cup i KNS’ lokaler på Bygdøy. Utropsprisen er 275 000 kroner. Til sammenligning ble ligabåeten solgt for 335 000 kroner per stykk. 

Mens brukte båter skifter eiere, kan Magne Klann i J/70 Import Norge AS, fortelle at åtte nye båter er bestilt til landet. Seilsportsligaen skal ha fem av dem og KNS to. Den siste vil ta veien til Risør. 

Det betyr at antall J/70-er i Norge vil passere 30 i år. Leveringstiden på en ny J/70 er nå estimert til juni 2019.