MOSSINGER I SAILING CHAMPIONS LEAGUE

TIL FINALEN: Karl-Einar Jensen (til rors) og Jørn-Erik Ruud har som mål å seile Moss til finalen i Sailing Champions League.

– Tempoet er den store forskjellen

– Tempoet er den store forskjellen på norsk og internasjonal ligaseiling, sier Jørn-Erik Ruud fra Moss. For andre gang skal mossingene prøve seg i Sailing Champions League.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag 9. mai vil Jørn-Erik Ruud, Karl-Einar Jensen, Pål Einar Berntsen og Roger Larsen fra Moss Seilforening være på plass i Palmabukten på Mallorca, der den første av tre kvalifiseringsrunder til finalen i Sailing Champions League finner sted. På Mallorca møter de 27 andre lag fra 15 nasjoner som skal seile om åtte finaleplasser. Finalen går i St. Morits i Sveits 15. til 18. august.

Det er andre gang seilerne fra Moss deltar i Sailing Champions League. I 2018 ble de nummer 18 i kvalifiseringen og nådde ikke finalen.

Tatt på sengen

– Vi ble tatt litt på sengen av det høye tempoet som vi møtte under seilasene i Porto Cervo i fjor. Det føltes som å seile match racing mot syv andre båter, sier Jørn-Erik Ruud.

I Norge seiles det med fem båter i flightene. I Sailing Champions League er det åtte. Det mener Ruud gjør en stor forskjell – samtidig som lagene seiler atskillig mer aggressivt enn i Norge.

– Det er mye mer jaging, oppsøking av situasjoner og bruk av regelverk. Gjør du en feil, blir du tatt etter alle kunstens regler – både av konkurrentene og av dommeren. Dommerne er veldig proffe. Du har ikke noe å gå på. Gjør du en feil, er du sist. Det var nok tempoet som parkerte oss i fjor.

Godt forberedt

Selv om det er tidlig på sesongen, føler laget fra Moss seg godt forberedt. Jørn-Erik Ruud og Karl-Einar Jensen er gamle ringrever i «gamet», og de kjenner forholdene på Mallorca godt. Roger Larsen seilte for Moss i den andre runden i Molde i 2018, mens Pål Einar Berntsen ikke deltok i seilsportsligaen i fjor.

– Karl-Einar og jeg har seilt mye på Mallorca, skjønt det å ha kjennskap til regattabanen betyr så godt som ingenting på de korte banene. Å få gode starter er det viktigste; jeg vil si det teller så mye som 80 prosent.

Ruud forteller at de har fått mange treningstimer og føler at det tekniske sitter godt. 

– Det er selvfølgelig en ulempe å seile kvalifiseringen så tidlig i sesongen, men det gjelder jo alle konkurrentene våre også. Det er mange «vinterland» i gruppen vår, og med den treningsmengden vi har lagt bak oss, føler vi oss godt forberedt. Starttrening er det imidlertid blitt lite av, men vi hadde nylig en veldig fin seanse der vi trente mot Åsgårdstrand, Larvik og Soon. Vi var fire lag og hadde tre båter, og da fikk vi gjennomført en rekke korte seilaser som ga oss trening i å starte.

Nye regler

Nytt av året i den norske seilsportsligaen er at det er lov å ri båten mer aktivt. Nå kan hele mannskapet henge ut og man har større armslag og rom til å bevege seg om bord i slag og jibber. Dette har allerede vært praktisert i Sailing Champions League. For norske seilere er dette nytt.

– Vi har forsøkt litt forskjellige måter å seile på, og det kommer jo an på hvor mye det blåser hvordan vi rir båten. Men vi har kommet frem til at på så korte baner og med åtte båter i feltet, vil vi seile med kun to på rekka med bena ut. De to andre sitter med bena inn. Tempoet er så høyt og beslutninger må taes så kjapt, så vi mener det er viktigere med raske manøvre enn å få tredjemann opp på rekka. Om det da ikke blir et åpenbart langt strekk hvor vi har litt tid på oss.

En annen nyhet mossingene vil erfare på Mallorca, er at straffen for å gjøre en feil, er endret. Tidligere måtte man ta en 360 graders strafferunde om dommeren pekte på deg med rødt flagg. Nå slipper man unna med 180 grader. Det betyr at om du blir idømt straffen på bidevind, må du foreta en jibb før du kan fortsette videre. På lens må du gå baut – noe som selvfølgelig er tuklete nok om gennakeren er oppe. 

Det betyr at en feil ikke nødvendigvis vil få så store konsekvenser som Jørn-Erik Ruud har erfart tidligere: «Gjør du en feil, er du sist».

Finalen er målet

Laget fra Moss deltar på Mallorca med ambisjoner om å kunne ta seg videre til finalen.

– Nivået i Norge er nok på vei opp, men det er ennå et godt stykke opp til det internasjonale. Så det å tro at man kan komme på pallen i dette selskapet, blir bare tøys. Vårt mål er å forsøke å kapre en finaleplass, sier Jørn-Erik Ruud.

Seilasene på Mallorca kan følges på nettet og første flight starter 9. mai kl 13:30.

Seilforeningene Moss møter

Fem av lagene Moss Seilforening vil møte på Mallorca, var med i finalen i Sailing Champions League i 2018. Plasseringen de fikk, står i parentes. Åsgårdstrand Seilforening deltok i finalen og ble nummer 23.

  • Yacht Club Hard, Østerrike
  • Frederikshavn Sejlklub, Danmark (14)
  • Kaløvig Bådelaug, Danmark
  • Kongelig Dansk Yachtklub, Danmark (7)
  • Brändö Seglare, Finland
  • Nyländska Jaktklubben, Finland
  • Club de Voile de Saint-Aubin Elbeuf, Frankrike (8)
  • Club de Voile de Saint Quentin, Frankrike
  • Norddeutscher Regatta Verein, Tyskland (4)
  • Württembergischer Yacht-Club, Tyskland
  • Aeronautica Militare, Italia
  • Società Canottieri Garda Salò, Italia
  • Gero Véjo Klubas. Lithauen
  • RS 280, Lithauen
  • Sailing Club Greitis, Lithauen
  • Jachtclub Scheveningen, Nederland (28)
  • WV Almere Centraal, Nederland
  • Clube de Vela de Lagos, Portugal
  • Leviathan Sailing Team, Russland
  • Drustvo Morska Vidra, Slovenia
  • JK MIPC, Slovenia
  • Club Nàutic s’Arenal, Spania
  • Göteborgs Kungliga Segelsällskap, Sverige
  • Club Nautique de Versoix, Sveits
  • Club Nautique de Genève, Sveits
  • Royal Thames Yacht Club, England
  • Et wild card-lag fra Spania