Søk i arkivet

UTSTILLING: Cannes er stedet hvor 2020-nyhetene blir lansert.
UTSTILLING: Cannes er stedet hvor 2020-nyhetene blir lansert.
STORT: I år har seilbåtene blitt flyttet til havna øst for byen for å utvide utstillingen.
STORT: I år har seilbåtene blitt flyttet til havna øst for byen for å utvide utstillingen.
FLERSKROG: 1/3 av de ustilte seilbåtene har to, eller tre skrog.
FLERSKROG: 1/3 av de ustilte seilbåtene har to, eller tre skrog.
OPPSIKT: I Cannes er det ikke spart på noe for å trekke oppmerksomheten. Bildet brukes for å promotere utstillingen som trekker besøkende fra hele verden.
OPPSIKT: I Cannes er det ikke spart på noe for å trekke oppmerksomheten. Bildet brukes for å promotere utstillingen som trekker besøkende fra hele verden.
NYHET: First Yacht 53 vises frem for publikum for første gang.
NYHET: First Yacht 53 vises frem for publikum for første gang. Foto:
Dehlers nye 30-foter under seil.
Dehlers nye 30-foter under seil.
Amel 60
Amel 60
Grand Soleil 42 LC
Grand Soleil 42 LC
Elan Impression 45.1
Elan Impression 45.1
RM 1180
RM 1180
Neel 47
Neel 47
Sun Fast 3300
Sun Fast 3300
Y7
Y7

Sjekk nyhetene i Cannes

Høstens viktigste båtmesse åpner i Sør-Frankrike i dag. Du slipper å reise, de kule seilbåtene kan du se her.

NYHET: First Yacht 53 vises frem for
publikum for første gang.

NYHET: First Yacht 53 vises frem for publikum for første gang.

Båtutstillingen i Cannes er ikke Boat Show, men Yachting festival. Cannes er sammen med Dusseldorf, den viktigste båtutstillingen for båtbransjen. Det er på disse to utstillingene de fleste av lanseringene blir lagt. Utstillingen i år har vokst, og fått eget område for seilbåter og katamaraner i Porto Canto på østsiden av stranden i Cannes. I år er det 542 utstillere og 219 nyheter. Av disse er det 128 seilbåter hvor 21 er nyheter. Vi har skrevet om mange av disse nyhetene, og linkene finner du i teksten. 

Store båter

Det er yachting som preger Cannes, og selv om yachting egentlig betyr seiling, så er båtene med mast i mindretall. Det er ikke her du møter de typiske MDG-velgerne.

Av seilbåtene er det bare en utstilt under 10 meter. 66 båter er mellom 10 og 15 meter, mens 34 er mellom 15 og 20 meter. Den største seilbåten er over 60 meter. 

Flerskrogsbåter er i vinden, og båter med to og tre skrog preger listen over nyheter. En tredel av de utstilte seilbåtene er flerskrogsbåter. 

SHORTHANDED: Dehler 30 OD på
vei til Frankrike for lansering.

SHORTHANDED: Dehler 30 OD på vei til Frankrike for lansering. Foto: HanseYachts AG

Tøffe nyheter

SJØSATT: Italia 11.98 under
prøveseiling Venezia, Ghioggia (Italy)

SJØSATT: Italia 11.98 under prøveseiling Venezia, Ghioggia (Italy) Foto: FabioTaccola©

For regattaseilere så er Dehlers nye 30-foter svært spennende. Båten er som skreddersydd for regattaer som Silverrudder og andre, som er i voldsom vekst. Nye Sun Fast 3300 fra Jeanneau er bygget rundt samme konsept, men er litt større.

Italia 11.98 kan smykke seg med VM gull fra i sommer, men båten utstilt i Cannes er en Bellissima-utgave, mer egnet for rask turseilas.

Ponza 35 er en lett og rask helgseiler tegnet av Philippe Briand. Windpearl Yachts er et fransk selskap som produserer kundetilpassete båter.

Fransk RM Yachts utvikler stadig nye modeller. Den nye 39-foteren viser verftets nye stil. På denne modellen brukes det mer glassfiber og mindre kryssfiner. 

X-Yachts viser også frem sin nye X4.0, men denne er alt vist i Norge.

SJØSATT: Swan 48 kom på
vannet i slutten av juni. Første båt går til
Nederland.

SJØSATT: Swan 48 kom på vannet i slutten av juni. Første båt går til Nederland.

Store nyheter

Nautor’s Swan viser frem sin nye 48-foter som har blitt svært godt mottatt i markedet. Ut fra tegningene solgte verftet 18 båter, hvor en av dem kommer til Norge til neste år.

Stort er det også for Beneteau som har dratt fram First navnet på et nytt produkt. First Yacht 53 vil ta opp kampen mot X-Yachts, Solaris og Grand Soleil, og forsøker å lykkes med et kvalitetsprodukt til en lavere pris.

Grand Soleil har suksess med sin LC-serie, og lanserer en 42-foter med nesten lik innredning som 46-foteren som selger bra.

Chantiers Amel har droppet aktermasten og viser frem sitt flaggskip på 60-fot etter oppskriften utviklet for deres 50-foter.

Hanses grunnlegger, Michael Schmidt har etablert Y/Yachts og viser frem på messen verftets til nå miste modell, Y/7. Båten er designet av Bill Tripp, og bygget i Karbon. Les om Schmidts første Y8 her. 

NYTT: Excess viser frem sine nye
katamaraner på 12 og 15 meter.

NYTT: Excess viser frem sine nye katamaraner på 12 og 15 meter. Foto: Christophe Launay

Mye flerskrogsbåter

I Cannes lanseres et helt nytt katamaranmerke. Excess Catamarans hadde stand på Dusseldorf, men det er først nå de kan vise frem produkter. Det er Excess 12 og Excess 15, på henholdsvis 12 og 15 meter. Senere kommer det også 11, 13 og 14. Excess Catamarans er et merke under Beneteau slik Lagoon også er. De nye katamaranene bygger også på skrog fra Lagoon, men skal være lettere og mer sporty. Med to ratt bak på hvert skrog kan bommen senkes.

Aventura 44 er ikke like tøff. Katamaranen er bygget i Algerie. SEILmagasinet skulle ha seilt lillesøsteren på 34 fot i fjor, men fordi det blåste frisk bris, mente eieren at været ikke var egnet for båten.

Fountaine Pajot nekter å gi opp kampen med Lagoon og lanserer en ny 45 foter, etter samme vinneroppskrift som ASTRÉA 42, båten som ble kåret til Årets Båt i Europa i klassen for flerskrogsbåter.

KOMFORT: Sunreef gjør
maksimalt ut av skrogene til boareal. Her kan du få
høydeskrekk av å stå på bommen.

KOMFORT: Sunreef gjør maksimalt ut av skrogene til boareal. Her kan du få høydeskrekk av å stå på bommen.

Polske Sunreef lanserer en gigant på 70 fot, som er nesten like høy som den er bred. Sunreef Yachts er etablert av en franskmann som startet å bygge kundetilpassete katamaraner, både med og uten mast.

Neel 47 er lillesøsteren til Neel 51, vist under Båter i Sjøen. 47-foteren er en nettere båt med nedgang til lugarene i sideskrogene fra cockpiten. Det sparer fribordhøyde.

Den råeste flerskrogsnyheten er Gunboat 68. Gunboat ble startet for 15 år siden med mål om raske avanserte katamaraner, men gikk over ende. Nå er Gunboat i franske hender, men konseptet forblir det samme. Gunboat 68 er konstruert av VPLP og bygget avansert for å spare vekt. Båten på over 20 meter er den raskeste og råeste katamaranen for turseiling som noen sinne har blitt sjøsatt.

RÅ: Gunboat 68 er nå den
eneste båten på programmet. Båten er bygget som
en regattamaskin.

RÅ: Gunboat 68 er nå den eneste båten på programmet. Båten er bygget som en regattamaskin. Foto: © Gilles Martin-Raget

 

 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen