80 fots privat luksus

RASK: Brenta 80 skal både være enkel å håndtere samt rask.
Vi fikk en grundig gjennomgang av yachten under båtmessen i Genua.
Ankeret vippes ut med en kraftig arm.
Schmidt skal få æren for å igjenninnføre selvslåeren. Løsningen er også å finne på hans egen båt.
cockpiten er høy og ubeskyttet.
Cockpiten kan bli dekket av en bimini.
Eieren har sitt private akterdekk
Privat nedgang fra akterdekket til eierlugaren
Eierlugaren har egen inngang fra akterdekket
walk in wardrobe kommer nå også i båter.
Egen sittegruppe i eierlugaren.
I eierlugaren er det et kontor hvor Schmidt kan holde kontakten med omverden.
Båten er seks meter bred, og det skaper en stor salong.
Under dekk er det montert skinner med håndtak, slik vi kjenner fra rutebuss.
Gjestelugarene forut er relativt trange, men har hvert sitt lille bad.
Handtakene på skaper og skuffer er kun en taustump.
Kartbordet, eller kontorplassen er plassert i feil retning, rett ved inngangen til mannskapslugaren.
Cockpiten er høyt plassert. Leideren ned i salongen er dyp.
Mannskapslugaren ligger vis-a-vis byssa.
Byssa er plassert mellom salong og akterlugar, under cockpiten
Det tekniske rommet er imponerende, men en del valg virker merkelige. Alle ventiler er i kompositt.

Solgte Hanse, bygde yacht

Michael Schmidt tjente gode penger på å bygge opp Hanse Yachts. Nå skal verdiene nytes i en 80-foter designet av Brenta. Vi har vært om bord.

Publisert Sist oppdatert

Med en båt på 80 fot kreves det proft mannskap. Tanken har vært å skape en båt for Schmidt og hans kone for komfortabel seiling. De skal nyte livet uten å anstrenge seg for mye.

Eieren disponerer en gigantisk lugar akter med eget garderoberom. Lugaren har en privat utgang til akterdekket. Under cockpiten, som er plassert i senter av båten, er mannskapslugaren på babord side og byssa til styrbord. Salongen består av to grupper. Forut i båten er det to mindre gjestelugarer med tilhørende bad.  

  

Også low-tech

Michael Schmidt Yachtbau er navnet på verftet som står bak båten. Tyskeren kjøpte en stor hangar nær Greifswald. Båten er spesialtilpasset Schmidts ønsker, og ideen var om noen andre også ville ha en slik båt, så skulle den bygges. Slik har det blitt. Båt nummer to er under bygging, men får cockpiten akter.  

På verftets nettside kommer det frem at en større modell er under utvikling. Denne båten vil vokse 20 fot, til 100. Men Hr. Schmidt fortsetter å bygge billig. 80-foteren skal ligge ett god stykke under konkurrentene fra Italia eller England.