MER FYSISK: Det vil bli en helt annen stil over hvordan det ris i seilsportsligaen i 2019. Flere land har allerede tillatt «free crew positioning» og slik vil det også bli i Norge til neste år.
MER FYSISK: Det vil bli en helt annen stil over hvordan det ris i seilsportsligaen i 2019. Flere land har allerede tillatt «free crew positioning» og slik vil det også bli i Norge til neste år.

Ligaseiling blir mer fysisk

En regelendring som trer i kraft i 2019, vil gjøre seilingen i seilsportsligaen enda mer sporty og fysisk enn den har vært.

Publisert Sist oppdatert

Til nå har seilsportsligaen fulgt klassereglene til J/70-klassen, som er båttypen som benyttes i seilsportsligaen. De sier at kun to av mannskapene kan sitte med bena ut gjennom rekka, og at det ikke er lov å henge med overkroppen ut over rekka. Det har med andre ord ikke vært tillatt å ri båten aktivt.

Fritt frem for mannskapet

På et møte i International Sailing League Association rett før jul ble det bestemt at det i alle de nasjonale ligaene til neste år skal praktiseres «free crew positioning», hvilket betyr at mannskapet kan oppholde seg hvor som helst om bord.

– Til neste år kan man henge og ri båten så mye man orker, og mannskapet kan oppholde seg hvor som helst. De kan gå forenom masten, noe som ikke har vært tillatt før, eller de gang gå under dekk og oppholde seg der om man vil ha vekten lavt, sier Thomas Nilsson, som var tilstede på møtet som ble avholdt i Paris.

Tillatt å pumpe gennakeren

Det vil også bli tillatt å pumpe gennakeren så mye man orker. Til nå har man kun hatt lov til å pumpe gennakeren en gang for få båten opp på plan eller inn i en surf.

– Nå er J/70 en ganske tung og treg båt, så dette er nok ikke fullt så aktuelt på de korte ligabanene som gjerne går i smult farvann. For mye pumping kan gjøre mer ugagn enn å gi effekt. Men kanskje det kan være aktuelt på Hankø til neste år dersom det blir en dag med frisk vind og bølger, sier Nilsson.

Den andre av 2019-sesongens ligarunder vil foregå på Hankø rett utenfor Garnholmen, og der kan som kjent både bølger og vind bli ganske frisk. «Hankø-vær» med frisk sydvestlig solgangsbris er et kjent begrep.

Blir mer fysisk

Begge regelendringene vil bidra til å gjøre J/70-en mer fysisk krevende, noe som åpenbart vil gjøre det aktuelt å rekruttere unge seilere på lagene. Så selv om junior-regelen som sier at minst et av mannskapene må være under 22 år, blir opphevet, vil trolig mange lag stille med unge seilere i 2019 for å kunne hevde seg.

Nye båter

Neste års ligastevner vil foregå i Oslo, på Hankø, i Arendal og til slutt i Trondheim, og når seilerne kommer til Oslo, vil de trolig kunne gå om bord i fem splitter nye J/70-er.

– Vi har bestilt fem båter og har lagt ut de fem gamle til salgs. Dem ser det ut til å være rift om, for det er flere seilforeninger som nå ønsker å anskaffe egne J/70-er til å trene i, sier Magnus Hedemark i SailLogic.

Det ryktes dessuten at Risør allerede har bestilt en ny båt.

Junior- og damefinale

Den norske seilsportsligaen er en del av et stort, internasjonalt seriesystem, og tre nye land vil starte nasjonale ligaer i 2019. Australia, Portugal og Estland har sluttet seg til denne nye formen for seiling, som har tatt Europa med storm siden ideen ble unnfanget i Tyskland i 2013. 

Det planlegges også en Champions League-finale for juniorer og en for rene jentelag. Hvor og når er ikke fastlagt ennå, men både Thomas Nilsson og Magnus Hedemark håper at Norge vil være representert begge steder.