Test fra arkivet: Sun Odyssey 49

FRISKT: 49 foteren ble seilt i kuling i Middelhavet.
FRISKT: 49 foteren ble seilt i kuling i Middelhavet.

Langbeint nyhet fra Jeanneau

Sun Odyssey hadde premiere under utstillingen i Paris desember 2003. Mars 2004 var vi med på båtens første prøveseilas, en langbeint båt egnet for å seile lange strekk.

Publisert

Henrich Nissen-Lie var i Frankrike for 17 år siden og seilte Sun Odyssey 49 og Sun Odyssey 40.3 i Frankrike. Testen ble publisert som en sak i Seilas 4-2004, men her deler vi den opp i to saker, en for hver båt og suppler med flere bilder.

Vi henter frem en test fra vårt arkiv hver uke og får dem digitalisert til vårt testarkiv. Sakene blir liggende åpne i en uke.

Franske båter er bygget for havseilas. Hele kysten fra Kanalen, langs Biscaya og i Middelhavet, er åpen og tidvis svært værhard. Derfor var det jo som bestilt at det satte inn med Mistral – den kalde og voldsomme vinden fra Alpene i nord nettopp da vi skulle sette seil utenfor den hyggelige seilklubben i Marseilles gamle havn. Sjøen gikk hvitskummende utenfor moloen og vindmåleren vippet rundt 40 knop allerede før vi var ute i åpent vann. Enda friskere forhold enn i fjor samme sted da vi prøvet den nye Jeanneau 54 DS og spinnakeren nærmest eksploderte i en kraftig byge.

DEKK: Overbygget er bredt som gir mer volum under, Cockpitbordet står på en opphøyning som øker volumet i akterlugarene.
DEKK: Overbygget er bredt som gir mer volum under, Cockpitbordet står på en opphøyning som øker volumet i akterlugarene.
COCKPIT: Båten har doble ratt og åpning i akterspeilet hvor det er en badplattform.
COCKPIT: Båten har doble ratt og åpning i akterspeilet hvor det er en badplattform.

Sun Odyssey 49

Jeg startet med 49-foteren og var glad for det valget. Båten var stor og kraftig nok til å gå gjennom de krappe og hissige bølgene med 6 – 7 knop på skarp bidevind med et rev i storseilet og ca. 30 prosent av rullegenoaen ute. Selv om sjøene slo inn over dekk og mye vann fant veien ned i cockpiten, var det en fornøyelse å stå til rors og kjenne det drivet det var i denne båten. Og det selv med et storseil lånt fra en eldre båt. Mange av båtprodusentene utstyrer sine testbåter med racingseil og mye utstyr som er langt fra standard. Her var det ikke noe juks, båten hadde ikke en gang en sprayhood som kunne ta av for noe av det vinterkalde Middelhavet.

Pussig nok holder Jeanneau konsekvent på at en akterstagstrammer er ekstrautstyr. Det til tross for at båten praktisk talt har et forstag til mastetoppen og to akterstag som enkelt kunne strammes mot hverandre fra cockpiten. Verre var det at jeg hadde bøylene og all presenningduken til et Biminitak rett foran øynene når jeg sto til rors. Det var selvsagt en feil som blir rettet og slikt man ofte finner på første båt som forlater verftet.

Under roligere forhold sitter man godt på cockpitkarmen eller på den todelte og godt buete akterbenken og styrer. Men i hardt vær må man stå og da er man avhengig av å ha noe å spenne det ene benet mot på dørken. En skrålist ga brukbar støtte, men her hadde 40-foteren en langt bedre løsning. Begge båtene har to ratt som standard. Med mye sprut og stor krenging ble en del vann stående i le helt akter i cockpiten.

Fint balansert

Sun Odyssey 49 er godt balansert og lett på rattet. Roreffekten er kraftig både under seil og for motor. Skjøtene til genoaen og alle fall og liner er samlet på hyttetaket og nås ikke av rormannen. Storseilskjøtet går på en skinne tvers over hyttetaket. Her må man derfor satse på autopilot om man skal seile båten alene eller med lite mannskap. Men bortsett fra noen små detaljer som nok blir rettet på senere byggenumre, var det ikke lett å finne noe å kritisere. Båten imponerte under seil. Den går tungt og stødig, har nok av kraft til å holde god fart selv på kloss bidevind i mye og krapp sjø. Hun går også komfortabelt og fint gjennom sjøene, som en gammel, tung og langkjølt havseiler. Men hun er samtidig livlig og rask.

Prøvebåten var utstyrt med baugpropell. I trange havner der man må bakke inn i en smal bås, kan nok det være en god investering, særlig når Mistralen slår til fra uønsket kant. Jeg fikk sjansen til å ta båten inn i havn for motor. Med trebladet foldepropell hadde jeg full effekt akterover og kom velberget inn til kai uten bruk av baugpropellen. Men det krever god styrefart og en kraftig oppbremsing et par meter fra steinkaien.

Kombinasjonen av mørkbeiset mahogny og hvite flater skaper er flott yacht-like interiør.
Kombinasjonen av mørkbeiset mahogny og hvite flater skaper er flott yacht-like interiør.
Hele pantrybenken flush.
Hele pantrybenken flush.
Navigatørens hjørne med den elegante liggestolen.
Navigatørens hjørne med den elegante liggestolen.

Under dekk

Leideren ned fra cockpit har fire kraftige og godt buete trinn i hel teak. Øverst er det en smart hylle for vinsjhåndtak og annet man har bruk for i cockpiten. Hele fronten med leideren åpner til motoren. Det er også luker til motorrommet på begge sider fra akterkabinene og på siden av leideren, så her er det ikke noe problem å ta service på motoren.

Sun Odyssey 49

Loa14,98 m, 49’1”
Skroglengde14,73 m
Lvl12,9 m
Bredde4,49 m
Dypg. (std. kjøl)2,15/1,5 m
Depl.12,65 tonn
Kjølvekt3,75 tonn
Storseil52 kvm
Genoa62 kvm
Spinnaker130 kvm
Motor100 HK
KonstruktørPhilippe Briand
Pris frakr. 2.355.000

Båten vi prøvde hadde to doble akterkabiner, den på babord side hadde toalett med dusj med dør både fra kabinen og salongen. Begge kabinene var utstyrt med hele fem ventiler, fire av dem til å åpne. Kabinen på styrbord var noe større, men uten toalett. Innredningen var smakfull, - mye fin teak og med alle kanter og hjørner godt avrundet.

Navigatøren har god plass på styrbord side med et langsmalt kartbord og morsom liggestol i tre. Under stolen var det et stort stuerom. Ellers er det rikelig med hylleplass til bøker og instrumenter, dessuten flere skap og skuffer på navigasjonsplassen.

Salongen på styrbord side har plass til åtte personer på en u-formet benk rundt et flott klaffebord. En mindre benk er plassert omtrent midt i båten på den andre siden av bordet. Den tjener også som et romslig barskap.

Pantryet er langskips på babord side og omfatter alt man kan ønske seg av utstyr: Et stort kjøleskap med lokk fra oversiden og dør på siden, mikrobølgeovn, to store vaskekummer og rikelig med bordflate med gode kanter rundt, hyller og skap og en fast lysventil i skrogsiden, samt luke i dekk. Hele innredningen er, Jeanneau tro, i teak, mattlakkert og elegant. I taket er det hvite plastflater som gjør salongen lys og trivelig.

Eierkabinen er forut, stor og flott og med eget toalett med dusjkabinett, to store luker i dekk og dype hyller rundt sidene av den brede dobbelkøya. Klesskap med hyller under og et stilig stellebord med speil og sete til fruen er også standardutstyr her. Under køyene er det rikelig med stueplass. Seks spotlights gjør det lyst og trivelig, men leselys over køyene var det ikke.

Konklusjon

Jeanneau holder samme høye standard som alltid og deres nye Sun Odyssey 49 bærer preg av stor erfaring og samtidig evne til fornyelse, uten at det synes å gå på bekostning av kvalitet eller seilegenskaper. Båten seiler og oppfører seg svært bra, den har all den plass og komfort man med rimelighet kan vente seg. De få og små manglene vi fant lar seg enkelt og rimelig rette på. Dessuten kommer det kanskje en «Fast»-utgave av denne båten også – da får man alle ønskene til forbedring med på kjøpet. Og en båt med enda bedre seilegenskaper. Allerede i år lanserer Jeanneau en dekksalong-modell på samme skrog – en «lillesøster» til den avanserte Odyssey 54 DS.

49-foteren lar seg ikke skremme av en Mistral, selv på bidevind.
49-foteren lar seg ikke skremme av en Mistral, selv på bidevind.
Powered by Labrador CMS