SPREK: På brygga til Asker Seilforening ligger det en splitter ny JPK 1030, en båt som vil matche Sun Fast 3300.

Sprek båt til brygga i Asker

Terje Gilje-Sørnes fra Sandnes venter på seil fra North Sails før den splitter nye JPK 1030 seiles vestover.

Publisert Sist oppdatert

sJean Pierre Kelberts båter har de ti siste årene dominert resultatlistene fullstendig. Franskmannen har klart å utnytte IRC-reglen godt, og modellene JPK 1010 og JPK 1080 har vunnet Fastnet Race, Middelsea Race og Sydney Hobart.

Båten i Asker, «Eureka», er en JPK 1030, en båt med mange detaljer fra suksessen 1080, men en halv meter kortere. 34-foteren er i sterk konkurranse mot Sun Fast 3300 og J99.

I forhold til Sun Fast 3300 er JPK 1030 35 cm lengre, men åtte cm smalere. Vekten er lik, men JPK har 100 kg mer i kjølen, som også er dypere. Seilarealet er nesten identisk, men måltallet under IRC er litt lavere på JPK. Også under Nor Rating får «Eureka» lavere måletall en Sun Fast 3300.

Båten på samlebåndet bak den Gilje-Sørnes har fått skal til Finland. Det er også levert en slik til Danmark. Her hjemme kjenner vi «Mika» fra Bærum som er en JPK 1080.

Til Stavanger

– Jeg fikk båten levert i Oslo fordi det var nesten halv pris i forhold til å få den levert til Stavanger, forteller Gilje-Sørnes. Han syns også det var bra å få Kjell Inge Heiberg i With Marine til å rigge båten. Heiberg har hjulpet til å spekke båten, og den har fått skinne til storseilet på masten i stede for å bruke taulik på storseilet som franskmennen foretrekker. Taulik sparer noen gram, og er mer robust, men krever flere hender når seilet skal opp og ned, ikke så kjekt for shorthandedseiling.

– Jeg venter på storseil fra North. I mellomtiden har skaffet et seil fra Middelhavet, slik at jeg snart kan ta i bruk båten, kanskje alt til helgen, forteller Gilje-Sørnes.

Noen av seilene har han kjøpt brukt fra Frankrike, og har overtatt båtbyggerens egen gennaker. Ved å kjøpe mindre forseil fra Figaro-miljøet han han spart mye penger.

Gilje-Sørnes legger ikke skjul på at en gjesteopptreden under onsdagsregattaen i Asker frister. Planen er å seile hjemover under Kristi himmelfartshelgen. Han håper også å komme tilbake for å seile 2Star i juni.

Båten har en rett kjøl, typisk for IRC hvor bulb blir straffet, selv om stabiliteten ikke måles.
ÅPEN: «Eureka» har rorkult, og rormannen siter langt frem. Storseilstrimmen er ført frem
Båten har et negativt spring, som reduserer vekten i forskipet.
Jean Pierre Kalbert startet først å lage seilbrett. Det preger logoen fremdeles.
«Eureka» har flyvene skjøtepunkt på fokka. Vinduene er formet slik at du kan se fremover fra kartbordet.

Erfaren regattaseiler

Terje Gilje-Sørnes er leder og regattasjef i Gandsfjord Seilforening, en ren arrangørforening, og ingen bryggeforening. Vestlendingen har både seilt Elan 37 og Elan 410, men har i senere tid seilt Express.

– Express gir en enorm seilglede. Back to basic, men jeg liker ikke påhengsmotoren, og savner ståhøyde og toalett. Jeg har et et håp om at JPK 1030 kan være en litt røff turbåt og litt komfort på transportetapper til fra Regattaer. Det er jo 300 MN til Østlandet.

– Synes at 10.30 er mer touring under dekk toalett bak osv i forhold til både SF3300 og J99, båter han studerte under båtmessen i La Rochelle i 2019, forteller Gilje-Sørnes som har ventet nesten to år på å få båten levert.

Båten har Axxion karbonmast og dyform vant.
Baugen har mye volum, og baugsprydet er utskyvbart slik vi kjenner fra J-Boats.
Bauglanternen er flyttet bak. Det sparer noen meter med kabel.
Båten er utrustet for shorthandedseiling og har vannballast.