SOMMER MED EN KLASSISK 10-METER

58 FOT: 10mR er helt på grensen av hva en båteier kan håndtere uten profesjonell hjelp. Eiere av slike båter i utlandet får gjerne hjelp til både vedlikehold og seilhåndtering.
58 FOT: 10mR er helt på grensen av hva en båteier kan håndtere uten profesjonell hjelp. Eiere av slike båter i utlandet får gjerne hjelp til både vedlikehold og seilhåndtering.
REGATTA: 10mR «Mosk» følger «Rollo4» tett både under turseilas og i regatta.
REGATTA: 10mR «Mosk» følger «Rollo4» tett både under turseilas og i regatta.
PÅ SVAI: Familien foretrekker å ligge til ankers i naturhavner. Det gjør det meste enklere, her sammen med 9-meteren «Ilmen».
PÅ SVAI: Familien foretrekker å ligge til ankers i naturhavner. Det gjør det meste enklere, her sammen med 9-meteren «Ilmen».
MANØVRERING: «Rollo4» er et kostbart kunstverk uten baugpropell, og har en enorm svingradius og sig. Allikevel går tillegging som en lek.
MANØVRERING: «Rollo4» er et kostbart kunstverk uten baugpropell, og har en enorm svingradius og sig. Allikevel går tillegging som en lek.
FENDRING: På brygga hjemme på Nesøya er fenderne plassert på brygga.
FENDRING: På brygga hjemme på Nesøya er fenderne plassert på brygga.
SKIPPER: Johan Chr. Falchenberg har vokst opp med klassiske rebåter, og har klart å smitte enusiasmen over på hele familiem.
SKIPPER: Johan Chr. Falchenberg har vokst opp med klassiske rebåter, og har klart å smitte enusiasmen over på hele familiem.
FAMILIE: Johan, Heidi og Christian bruker mesteparten av sommeren i «Rollo4». Det er et stort familieprosjekt.
FAMILIE: Johan, Heidi og Christian bruker mesteparten av sommeren i «Rollo4». Det er et stort familieprosjekt.
RORKULT: «Rollo4» er satt tilbake til original stand, og rattet ble fjernet til fordel for rorkult. Klassikeren har ingen autopilot.
RORKULT: «Rollo4» er satt tilbake til original stand, og rattet ble fjernet til fordel for rorkult. Klassikeren har ingen autopilot.
KOS: «Rollo4» har et klassisk interiør, men moderne fasiliteter. Her nytes hjemmelaget fiskesuppe.
KOS: «Rollo4» har et klassisk interiør, men moderne fasiliteter. Her nytes hjemmelaget fiskesuppe.

Kunnskap og samarbeid er hemmeligheten

«Rollo 4» er 58 fot, veier 19,5 tonn, men allikevel klarer Johan Chr. Falchenberg å dra på seiltur sammen med sønnen Christian på 14 år.

Publisert Sist oppdatert

Johan Chr. Falchenberg har avslørt i en artikkelserie hvor mye arbeid som skal til for å holde en 10mR fra 1936 dønn strøken. «Rollo 4» er ikke bare stor og tung. Den er også langkjølt, og har en vond svingradius. Den mangler også mange av hjelpemidlene som finnes i moderne båter som gjør håndteringen enklere. Falchenberg er vokst opp med eldre trebåter og kjenner alle triksene i boka. Det som gjenstår er å vise hvordan en så stor båt kan håndteres av en vanlig familie.

Jeg var invitert med på en regatta i regi av KTK, klubben for klassiske treseilere, og ventet på brygga til avtalt tid. Der lå båten så strøken og lekker at jeg ikke våget meg om bord. I Middelhavet har slike båter et fast mannskap som er oppe tidlig om morgen og vasker båten med morgenduggen.

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER