Kommentar

TURGLEDE: Sist båten deltok i regatta var i turgledeklassen i Færder'n med min kone som skipper og to sønner som mannskap.

VM i digital kompetanse

Jeg ville lage en guide som viste hvor lett det er å bli med å seile regatta, men mistet tålmodigheten.

Publisert

I forbindelse med en sak som veileder folk til å seile regatta, så måtte jeg gå opp stien på nytt. Det var vanskeligere enn hva jeg hadde trodd.

Mens jeg snakket med Eira Nautsvik om gode argumenter for å starte med regattaseiling, og hvordan ferske seilere kan komme i gang, var det to erfarende seilere innom, begge med spørsmål om målebrev og påmelding. Selv seiler som har seilt regatta hvert år i en mannsalder sliter. Hvor vanskelig kan det være, tenkte jeg.

For å forklare veien ville jeg fornye mitt målebrev til min TwoStar 36. Bli regattaklar igjen, men møtte veggen.

Vanskelig, og enklere før

Jeg kan ikke huske at det var noe problem for seks år siden da jeg gjennomgikk prosessen, men det var det. Artikkelen jeg skrev ligger fremdeles tilgjenglig. Men det det var mye lettere å finne informasjon om båter. Vi brukte også Nor Lys til å finne navn på båter til bildearkivet. Den gangen jeg kjøpte båten var det å se LYS-tallet en del av kjøpsprosessen. Jeg kunne da også søke frem andre med samme båt, og se hvem som var aktive, og hvem som ikke var det, og hva slags seil som ble brukt. Det var mange søskenbåter. I dag kan du kun se aktive båter, og det er null makne til min. Søkemulighetene er håpløse.

Innloggingen til å administrere målebrevet er et nytt system. Jeg brukte min gamle epost, og fikk nytt passord, men kom ikke videre. Det skjedde ingen ting. Da opprettet jeg ny bruker. Det gikk greit, men fant bare at jeg kunne bestille nytt seilnummer. Det var ingen funksjon for å søke opp min egen båt. For at jeg skal seile regatta måtte jeg tydeligvis kjøpe ny båt. Da blir det dyrt.

Jeg fant også bare en mulighet for å kjøpte ORCi-måletall til 1850 kroner, ikke 650 som Nor Rating skal koste ifølge informasjon på seiling.no.

Jeg forsøkte å ringe telefonnummeret til hjelp, men havnet på Norges Idrettsforunds sentralbord for olympiske og paraolympiske komité.

Løsningen kom via en direktetelefon til Per Bøymo i NSF. Han løste saken svært raskt. Bøymo fortalte at du må ta en telefon for å knytte deg opp til en eksisterende båt. De fleste som kjøper båt, kjøper en bruktbåt, så det vil si at flesteparten må ta en telefon.

Norsk og tysk system

Det var også enklere å finne regattaer, og melde seg på før. For fem år siden var det ett system som gjaldt, og terminlisten lå fast på seilmagasinet.

Nå brukes det både et tysk system og et norsk. Det tyske er mer avansert, men også et system som både seilere og foreninger mener er mindre brukervennlig. Mange seilere er godt oppe i årene, og å få et nytt elektronisks system å forholde seg til, har ikke vært noe godt sjakktrekk fra NSF. Å seile regatta krever doktorgrad i digital kompetanse.

Med to systemer, så er det også to terminlister, som gjør det hele meget uoversiktlig.

Et hav av kanaler

Foreningene gjør det ikke enklere når det meste av informasjon for regattaene legges på Facebook, og ikke på foreningens nettside. De fleste er på Facebook, men ikke alle. Facebook er bra for nyhetsflash, men avsender kan ikke være sikker på om informasjonen når frem. Det er algoritmene til Facebook som avgjør. Det er også håpløst å finne igjen informasjon på Facebook vis man skal søke seg tilbake.

Som regattaseiler blir man nødt til å bruke foreningens formelle side, den regattatekniske siden, samt sosiale medier for å holde seg à jour, om foreningen da ikke bruker Spond, som vokser i idrettsverden. De unge vil kanskje fortekke Instagram og SnapChat. Er du heldig, så har arrangøren lagt ut bilder på Flicr, eller video på YouTube, eller kanskje Vimeo, for å slippe reklame.

Se til Danmark

Silverrudder har enorm suksess i Danmark. Enkelhet har vært nøkkelen til suksessen. Soloregatten seiles uten målebrev. Ikke rettferdig, men det blir aldri et måletall heller, så lenge det er noen som har råd til å ha en topp seilgarderobe. Selv med gode seil, blir det heller ikke rettferdig, fordi forholdene kan favorisere neon båttyper fremfor andre. Å gjennomføre Silverrudder gir status. Alle som kommer over mål er en vinner.

Jeg føler meg som en taper, tapt bak en datamaskin.