Kongen satser på IRC

«Fram XVI» er ikke lenger konkurransedyktig i TP52 sirkuset. Men med noen små modifikasjoner kan båten trolig hevde seg under IRC målebrev.

Publisert

Når Kong Haralds TP52 «Fram XVI» skal optimaliseres til IRC klassen blir trolig den største endringen at bulben får 1000 kilo ektra vekt og at all invendig ballast fjernes. Dermed blir båten betraktelig mer stabil, noe som vil Kongens båtansvarlige Kjell Myrann mener vil merkes på kryssegenskapene. Båten er nå under ombygning og venter på ny kjøl og nytt ror, alt bygd hos Cookson i New Zealand etter beregninger fra Bruce Farrs kontor. Båten kommer til å stikke ca 10 cm dypere enn tidligere. Det vil si at den får et dypgående på vel 3.30 m.

Litt større seilføring

«Fram XVI» får montert baugspryd og mannskapet kan heretter legge spinnakerbommen igjen på land. Squaretop på storseilet gir ca 5 kvm. større seilareale, og baugspydet gir også margnalt større unnavindsseil. For å tilpasse det nye storseilet må riggen utstyres med doble akterstag, ett på hver side av seilet.

Flere regattaer til smmeren

De to hovedmålene for sommeren blir Sandhanm Offshore og Gotland Rundt som begge har større IRC klasser, samt Copa del Rey. Her hjemme blir det for det meste ORCi, selv om «Fram XVI» etter ombyggingen kommer enda dårligere ut enn tidligere under denne regelen. Båten blir selvsagt med i Færderseilasen og trolig i NORC regattaene, og den skal etter planen være klar for sjøsetting rundt 1. mai.