Kortere rute, færre seil

Knut Frostad la igår frem den første av flere presentasjoner av planene for det neste Volvo Ocean Race.

Publisert

Med  mindre enn tre år til start på det neste Volvo Ocean Race i 2011/12 er Knut Frostad allerede godt i gang med forberedelsene til regattaen. Igår var representanter for seilerne, lagene, sponsorer, mulige fremtidige lag  og media på plass for den første av flere presentasjoner av planene.

Riktige endringer til riktig tid

- Selv om tilstanden for regattaen er god nå, forandrer forutsetningene seg hele tiden, og Volvo Ocean Race må fortsette å utvikle seg om den skal opprettholde status som ledende i den profesjonelle seilevrden, sa Frostad.  Sammen med VOR partner, Boston Consulting Group, som har nedsatt en arbeidsgruppe ledet av nordmannen Rune Jacobsen har organisasjonen konsultert med lag, seilere, sponsorer og eierne av regattaen for å utvikle denne videre. Målet er å øke deltakelsen og å få flere båter med i den neste regattaen. - Hva vi har kommet frem til er etter hva jeg tror de riktige endringer til riktig tid.

Øke verdien av regattaen

I dagens økonomiske klima er det nødvendig å øke verdien av regattaen. Kostnadskutt som vil øke sponsorenes avkastning må til. Igår retter derfor Frostad oppmerksomheten på de første tiltak som vil berøre regattaen, mannskapene, båtene og måten de skal seiles på. I løpet av de neste ukene vil disse tiltakene formuleres i reglene for den neste regattaen. Bill Edgerton, nyutnevnt ‘New Rules Project Manager’ og Ken McAlpine, som er innleid som teknisk rådgiver vil få ansvar for å implementere regleverket til de nye endringene. 

Færre seil, færre mannskaper

For regattaen i 2011-12 vil det bli større begrensninger på antall seil lagene har lov å benytte. Seilgarderobene vil bli redusert med nesten 40% og rulleforseil vil bli benyttet. Dette vil gjøre båtene lettere å håndtere og mannskapet på hver båt vil derfor bli redusert med én person. Tre av seilerne skal være under 30 år, sammenlignet med dagens to.

Resultater av en grundig evalueringsprosess

- Endringene vi har annonsert idag, og de som vi skal presenteres i tiden fremover er resultatene av en grundig prosess der hver eneste endring måles i forhold til følgende kriterier; å opprettholde attraksjonen for seilerne, å redusere kostnadene merkbart, og å gi sponsorene en bedre avkastning på investeringen sin. Dersom en foreslått endring ikke tilfredstiller minst en av disse forutsetningene, vil de ikke bli gjennomført, sa Knut Frostad.

Ny rute

Mange byer har uttrykt stor interesse for å få besøk av Volvo Ocean Race. Selv om det er altfor tidlig å konkludere med hvor regattaen skal gå om tre år synes det klart at regattaen skal starte og avsluttes i Europa. Det blir to eller tre færre anløp enn denne gangen og hele regattaen skal etter planen ta en måned mindre tid. Det er ventet at en komplett rute vil være klar i løpet av første kvartal 2010.

- Vi håper å bygge videre på suksessen ved besøkene i Asia. Besøkene i India og Kina har gitt en ny dimensjon til seilsporten og til regattaen og har bidratt til å bringe seiling til et nytt publikum, sa Frostad. - Vi håper å kunne bygge videre på dette neste gang.

Den neste presentasjonen vil finne sted i Boston 10. mai, under inport helgen. I tillegg blir det ytterigere to presentasjoner før regattaen er over, i Galway 31. mai og i Stockholm 22. juni.

Nøkkeltall fra årets regatta

- Slik moderne kommunikasjon utvikler seg, utvikler også Volvo Ocean Race seg, sa Knut Frostad igår. Han pekte på mange nyvinninger til dette racet: Medieperson på hver båt, HD videoprodusjon fra hver båt. informasjon via mobilnettet og det virtuelle Volvo Ocean Race med deltakere fra mer enn 200 000 deltakere fra nesten 200 nasjoner.

Highlights fra Mid Race Report inkluderte:

• 811 677 – antall besøkende i Cochin, India

• 420 journalister fra åtte land ekkreditert til Kina alene.

• 2 350 392 besøkende til Volvo Ocean Race village til nå

• 547 251 706  TV seere til nå

• 319 nyhetskanaler fra 55 nasjoner med deknig

• 2 410 000 unike besøkende til www.volvooceanrace.org

• 180% økning av mobiltrafikken sammenlignet med forriige race.