Kunder ønsker båt bygget i karbon
Luffe 36-eier Olav Taraldsen fra Bodø tok en tur til Danmark for å få høre siste nytt fra verftet. Her bygges det båter, og alle med karbonskrog.
Andre helgen i november er det hvert år åpent hus hos Luffe Yachts. Tyskere og dansker er naturlig nok i flertall blant dem som stikker innom. Det er også der verftet har solgt flest båter opp gjennom årene.
Det lille danske verftet med 12–14 ansatte feiret 50-årsjubileum for to år siden. Oluf Jørgensen, som startet det hele, er fremdeles eier og driver. Mens andre verft har gått konkurs eller fått tilført ny kapital, har han klart å holde Luffe Yachts flytende hele tiden. Helt fra starten har de satset på god design og velseilende båter som er like godt egnet til turseiling som til regattaer.
Tok av med Luffe 37
Det store gjennombruddet kom med Luffe 37 i 1979, som har blitt bygget i mange hundre eksemplarer. Den siste Luffe 37 ble bygget til jubileet i 2023 og eies av Oluf selv.
Luffe 45+ er den siste modellen verftet har utviklet. Én båt er ferdigbygd. Med skrog i karbon får man en relativt lett båt som seiler godt. De har utviklet et nytt skrogdesign for Luffe 45+; båten er om lag 800 kilo lettere enn standard Luffe 45. Loddrett stevn og et noe fyldigere for- og akterskrog er de viktigste endringene. Det gir lengre vannlinje, men ellers er ytre mål og standard seilareal det samme. Et lite vindpust og båten akselererer umiddelbart rapporteres det fra prøveseilingene i høst.
Tre modeller
I dag tilbys modellene Luffe 3.6, Luffe 40.20 og Luffe 45+. Akkurat nå bygges det to Luffe 45+ og én Luffe 3.6, alle med skrog i karbon. Luffe 40.20 er en videreutvikling av Luffe 40.04, som verftet hadde solgt mange av etter introduksjonen i 2004. Luffe 3.6 ble først sjøsatt i 2013.
Luffe 3.6 i karbon bruker samme skrogform som standardbåten i vakuumstøpt epoxy. Eksakt hvor mye lettere denne utgaven ble, ble det ikke sagt noe om.
Kundetilpasset
De som bestiller båt hos Luffe Yachts, har store muligheter til å tilpasse innredning, rigg, dekksutstyr, motor og skrogfarge etter eget ønske. Jeg spurte Oluf om det faktum at alle de fire siste båtene er bygget med skrog i det dyrere karbon. Svaret er at kundene gjerne har god økonomi, og båtene er dyre uansett. De er mer opptatt av å få det beste, slik som karbonskrog og muligheten for kundetilpasninger.
Mer om Luffe