LUFFE: Åpent verft andre helg i november.

Kunder ønsker båt bygget i karbon

Luffe 36-eier Olav Taraldsen fra Bodø tok en tur til Danmark for å få høre siste nytt fra verftet. Her bygges det båter, og alle med karbonskrog.

Publisert Sist oppdatert

Andre helgen i november er det hvert år åpent hus hos Luffe Yachts. Tyskere og dansker er naturlig nok i flertall blant dem som stikker innom. Det er også der verftet har solgt flest båter opp gjennom årene.

Det lille danske verftet med 12–14 ansatte feiret 50-årsjubileum for to år siden. Oluf Jørgensen, som startet det hele, er fremdeles eier og driver. Mens andre verft har gått konkurs eller fått tilført ny kapital, har han klart å holde Luffe Yachts flytende hele tiden. Helt fra starten har de satset på god design og velseilende båter som er like godt egnet til turseiling som til regattaer.

SJEF: Oluf Jørgensen er evig ung og driver Luffe videre.
PRODUSKJON: Luffe tilbyr i dag tre ulike modeller. Kunder velger skrog i karbon.
HISTORISK: Luffe 37 bygget for Oluf Jørgensen som stadig holder det gående.
SMAL: Luffe 37 er en langsmal skarpseiler, men med et hyggelig interiør.
2023: Den siste Luffe 37 ble bygget i 2023.

Tok av med Luffe 37

Det store gjennombruddet kom med Luffe 37 i 1979, som har blitt bygget i mange hundre eksemplarer. Den siste Luffe 37 ble bygget til jubileet i 2023 og eies av Oluf selv.

Luffe 45+ er den siste modellen verftet har utviklet. Én båt er ferdigbygd. Med skrog i karbon får man en relativt lett båt som seiler godt. De har utviklet et nytt skrogdesign for Luffe 45+; båten er om lag 800 kilo lettere enn standard Luffe 45. Loddrett stevn og et noe fyldigere for- og akterskrog er de viktigste endringene. Det gir lengre vannlinje, men ellers er ytre mål og standard seilareal det samme. Et lite vindpust og båten akselererer umiddelbart rapporteres det fra prøveseilingene i høst. 

MODERNISERT: Luffe 45+ har blandt annet fått en lengre cockpit.
KUNDEYILPASSET: Hos Luffe får kunden muliguheter til å velge stil. Her er en ny Luffe 45+ som vil skille seg ut.
INTERIØR: Luffe 40.2 innredet i klassisk stil

Tre modeller

I dag tilbys modellene Luffe 3.6, Luffe 40.20 og Luffe 45+. Akkurat nå bygges det to Luffe 45+ og én Luffe 3.6, alle med skrog i karbon. Luffe 40.20 er en videreutvikling av Luffe 40.04, som verftet hadde solgt mange av etter introduksjonen i 2004. Luffe 3.6 ble først sjøsatt i 2013.

Luffe 3.6 i karbon bruker samme skrogform som standardbåten i vakuumstøpt epoxy. Eksakt hvor mye lettere denne utgaven ble, ble det ikke sagt noe om.

SKALL: En Luffe 36 med karbonskrog er under bygging i Danmark.
DETALJER: Har du noen gang sett et kulere ratt?
RORBLADER: Som ClubSwan 50 har Luffe et ror med inspirasjon fra luffer fra hval.
SKOTT: Sandwich-skott med karbon gir en lett innredning.
DETALJ: Sorte skrog er den nye moten fra Luffe.

Kundetilpasset

De som bestiller båt hos Luffe Yachts, har store muligheter til å tilpasse innredning, rigg, dekksutstyr, motor og skrogfarge etter eget ønske. Jeg spurte Oluf om det faktum at alle de fire siste båtene er bygget med skrog i det dyrere karbon. Svaret er at kundene gjerne har god økonomi, og båtene er dyre uansett. De er mer opptatt av å få det beste, slik som karbonskrog og muligheten for kundetilpasninger.