Kul gjest i NM

«Karukera» kommer fra Göteborg for å seile NM. Vi fikk en rask titt på brygge i Leangbukta før båten satte kurs mot Nesodden.

Publisert

«Karukera» er en Mat 1220, konstruert av Mark Mills, samme konstruktør som Landmark 43. Båten er bygget i Tyrkia av et verft med mange kule båter på programmet. Mat 1220 er i utgangspunktet utviklet for IRC, som Landmark 43, men skal også seile bra under ORC.

Under NM vil Mat 1220 møte Landmark «Game», topp moderne konstruksjon mot en som har 15 år på baken. 

Landmark 43
Matt 1220

Mindre og raskere

Landmark 43 er en svært vellykket konstruksjon for ORC. Båten er smal og lett, og seiler bra både i lett vind og mye vind. Matt 1220 er hele 2500 kg lettere, og har sannsynligvis også en mye lettere kjøl. Skrogformen gir mer stabilitet. Matt er også litt brede. Landmark har mer duk, men gennakeren på den svenske utfordreren er nesten like stor.

I følge målebrevet skal Mat 1220 være raskere enn Landmark 43. I 8 m/s skal båten seile 37,2 grader mot vinden på kryss med en fart på 5,98 mot målet.  I 10 m/s skal båten seile over 12 knop på slør i følge målebrevet. 

Båten har også noen spennende løsninger. Den er utstyrt med en Oceanvolt elmotor, og skled lydøst ut av havna. Båten har også en rekke nye løsninger fra Selden som er under uttesting.

. Matt 1220 Landmark 43
LOA12,20 m13,10 m
Vannlinje11.27 m
Bredde3,97 m3,83 m
Mastehøyde17,9m
Kjøldybde2,51 m2,8 m
Vekt5 646 kg8 081 kg
Ballast2,950 kg 37 %
Storseil53 kvm63 kvm
Fokk40 kvm44  kvm
Spinnaker171 kvm180 kvm
ORCi1,25531,2400
APH477,5480,2

REGATTAMASKIN: Mat 1220 er langt mer ekstrem enn Landmark 43

Frisk tur til Oslo

Peter Gustafsson ble med på transportetappen av «Karukera» fra Göteborg til Oslo, og lagde en rapport om turen. Han skryter av båtens sløreegenskaper, og forteller at den akselrerer kjapt fra 8-10 knop til 14 knop i vindkast. Den finner du her. 

Du finner også ORC-målebrevet her.