Billig med elektrisk motor

MF-båten kan leveres med elektrisk motor til en pris som starter å konkurrere med påhengsmotorer.

Publisert Sist oppdatert
TEST: Vi seilte MF-Båten i 2010 og ble sjarmert.
TEST: Vi seilte MF-Båten i 2010 og ble sjarmert.

Det er Nicanders verft i Lysekil som har utviklet MF-båten, mini folkebåten sammen med Sture Sunden, sønnen til Folkebåtens konstruktør, Thord Sundén.

Vi testet båten i 2010, og syns den seilte godt. Vi kritiserte at cockpiten ikke var selvlensende, men det kan du få nå.

MF-Båten er utviklet som en dagseiler, men gir muligheter for overnatting for to.

LES: Forminsket Folkebåt

Perfekt for elmotor

Dagseilere brukes stort sett dager det er deilig å seile. Det blir lite transportetapper, og motoren brukes stort sett bare inn og ut av havn. Det gjør en elektrisk motor perfekt, om det er strøm på brygga, eller at batteriet ikke må bæres for langt.

I MF-båten er elmotoren felt inn i roret, som gir bedre manøvreringsegenskaper, en løsning Hanse også tilbyr med sin minste modell, 315. Men mens Hanse bruker teknologi fra Torqeedo, benytter Nicanders en motor fra Minn Kota.

En elmotor gir en rekke fordeler fremfor en påhengsmotor. Den starter alltid, krever ikke service, er lukt og støyfri, og man slipper den tunge håndteringen om motoren skal løftes ut av vannet.

ROR: Motoren er felt inn i roret. Notoren kan ikke brukes til å lade under seil. Det er mulig å stoppe propellen å spinne ved en wire.
ROR: Motoren er felt inn i roret. Notoren kan ikke brukes til å lade under seil. Det er mulig å stoppe propellen å spinne ved en wire.
GASS: På prototypen er gassen plassert på rorkulten. Verftet vil kunne tilby en mer tradisjonell gass i cockpiten.
GASS: På prototypen er gassen plassert på rorkulten. Verftet vil kunne tilby en mer tradisjonell gass i cockpiten.

Enkel og billig

Båten som var utstilt på Oppet Varv denne helgen på Ellös er en prototype. Verftet har benyttet den ofte i sommer, og testet løsningen ut for å kunne gi garantier. Selve motoren skal i fremtiden settes på en branket som plasseres inn i roret, en løsning som gir enklere montering og demontering.

Batteriet på 70 Ah er plassert rett over kjølen, og er med på å øke båtens stabilitet. 

Elmotoren er ekstrautstyr som øker prisen med 18500 kroner. Det inkluderer en enkel lader, og et enkelt blybatteri. Den lille motoren som gir ca 2 hk gir en maksfart på fire knop, men da blir rekkevidden kort med det lille batteriet. Nicanders forteller at de klarer å gå fra Lysekil til Ellös med denne løsningen, men da med 3 knops hastighet. Avstanden er på over 7 nautiske mil.

Kan oppgraderes

Nicanders har tatt frem en svært prisgunstig løsning for elektrisk framdrift. Motoren har nok ikke kraft til å drive båten framover i motvind og motstrøm. Både batteri og ladeteknikk er også i folkeklassen. Med et litiumbatteri til 7 000-10 000 kroner vil rekkevidden dobles, og batteriet vil kunne gi maksimal kraft helt til det er tomt. For å utnytte litiumbatteriets kvaliteter også for ladning, bør også laderen oppgraderes til 5A/12 volt til minst 30A/12 volt, for å ladet raskere.

Også eksisterende eiere av MF-Båten kan ettermontere elmotor-løsningen på sin båt. 

MF-Båten koster 295 000 svenske kroner for seilklar båt. 

NYTT: MF-Båten kan nå også leveres med selvlensende cockpit
NYTT: MF-Båten kan nå også leveres med selvlensende cockpit