Test fra arkivet: Nordship 40 DS

TURBÅT Nordship 40 DS er en helstøpt turbåt; full av detaljer og komfort. Seilegenskapene er det heller ikke mye å utsette på, men noen racer i regattasammenheng er den nok ikke.
TURBÅT Nordship 40 DS er en helstøpt turbåt; full av detaljer og komfort. Seilegenskapene er det heller ikke mye å utsette på, men noen racer i regattasammenheng er den nok ikke.

En vellykket turbåt

Et godt turbåtkonsept – kort og godt; det er inntrykket som festet seg etter én dags seiling og romstering rundt i Nordship 40 DS. Det kan endog legges enda litt større trykk på konklusjonen i form av et spørsmål: – Kan man egentlig få noen særlig bedre enskrogs turbåt på 40 fot enn denne? Neppe mange.

Publisert

I 2006 seilte Morten Jensen dekkshusbåten Nordship 40 DS. Testen ble presentert i SEILmagasinet nummer 5-2006 over fire sider. Vi utvider testen her med flere bilder som vi ikke fikk plass til i papirutgaven.

MANNEN BAK: Lars Buchwald er mannen bak Nordship-båtene og verftet som bygger dem. De bygger kun 14 båter i året, og med en slik produksjon sier det seg selv at det er gode muligheter for tilpasning til egne ønsker.
MANNEN BAK: Lars Buchwald er mannen bak Nordship-båtene og verftet som bygger dem. De bygger kun 14 båter i året, og med en slik produksjon sier det seg selv at det er gode muligheter for tilpasning til egne ønsker.

Nordship 40 DS er en modernisert og forminsket utgave av storesøsteren Nordship 43 DS, og mangt og meget taler for at båten seiler like godt som storesøsteren – om ikke bedre. Med brattere baug blir vannlinjelengden bare 25 cm kortere enn for 43-foteren, storseilet er like stort og forseilet litt mindre fordi den tre fot kortere båten får et mindre J-mål (målet fra masten og frem til forstaget). Når det så kan legges til at båten er hele tre tonn lettere og har 20 cm dypere kjøl, så begynner man å få belegg for påstanden om at den seiler minst like godt som storesøsteren.

Jeg hadde ikke noen sjanse til å sjekke dette da vi la ut på Kosterfjorden i en finfin bris på 14–15 knop. Vi var alene der ute og hadde kun instrumentenes tall å holde oss til. GPSen viste 6,2–6,4 knop over grunnen, og kryssvinkelen var tett på 90 grader på bidevind. Dette er i alle fall tall som er helt akseptable til en turbåt å være. Ga vi så stikk i skjøtene til en skarp slør, kom 8-tallet frem, og det vedble der da vi satte gennakeren og falt ytterligere av til en rom slør. På marsjfart for motor gjorde vi 7,3-7,4 knop, og med slike tall – både for seil og motor – får man en «langbent» turbåt med god radius.

Nordship 40 DS må seiles fullt og ikke pines på bidevind. Ble jeg fristet til å knipe høyde ved å la lo lus begynne å blafre, datt farten fort med 0,5 knop på bidevind. Fullt trykk var oppskriften for å få båten til å seile optimalt.

Bevegelsene i båten er tunge og rolige; den beveger seg med atskillig verdighet. Rattstyringen går via vaier og kjede; og det lot seg merke med en litt upresis styring. 7–10 cm tørn med rattet var for en slags slark i systemet å regne.

Balansen og kursstabiliteten på bidevind var prima; det er fullt og helt seiltrimmen som bestemmer om båten skal kunne seile seg selv rett frem på en bidevindskurs eller søke til lo. For gennaker med sjøene inn på lårlingen aktenom tvers begynte båten å kreve litt aktiv styring for at jeg skulle kunne holde den på kurs.

Prøvebåten vår var utstyrt med rullestorseil med stående spiler av typen Genesis Endurance HMP (high modulus polyester) fra Elvstrøm-Sobstad. Løsningen gir et fullverdig storseil hva størrelse angår, og formen var absolutt akseptabel. Seilet var moderne flatt og de runde spilene er av karbonfiber i øvre del for å være stive nok. Standard er imidlertid båten satt opp med fullspilet dacron storseil med lazy jacks etc. Også de seilene kommer fra Elvstrøm-Sobstad.

Selvslående rullefokk er standard og etter sigende skal vinden helt ned i 5–6 knop før fokka virkelig begynner å føles for liten, noe som peker i retning av et lettdrevent skrog. Så lite vind opplevde aldri vi. Det betyr at man i Nordship 40 DS kommer langt med en seilgarderobe på tre seil; storseil, fokk og gennaker.

To cockpiter: Den fremre cockpiten i Nordship 40 DS er å betrakte som en ren passasjer-cockpit. All seilhåndtering skjer aktenom løygangen og et lite brodekk. Herifra kan rormannen i praksis seile båten alene med alt nødvendig trim­utstyr innen rekkevidde.
To cockpiter: Den fremre cockpiten i Nordship 40 DS er å betrakte som en ren passasjer-cockpit. All seilhåndtering skjer aktenom løygangen og et lite brodekk. Herifra kan rormannen i praksis seile båten alene med alt nødvendig trim­utstyr innen rekkevidde.
DETALJER: Nordship 40 DS er full av mange lekre detaljer, som for eksempel dette kryssholtet og halegattet. Alle beslag på dekket er forsøkt plassert – med hell – slik at de ikke skal kunne snubles i. Resultet er et meget rent dekk.
DETALJER: Nordship 40 DS er full av mange lekre detaljer, som for eksempel dette kryssholtet og halegattet. Alle beslag på dekket er forsøkt plassert – med hell – slik at de ikke skal kunne snubles i. Resultet er et meget rent dekk.
TRE SEIL: Med selvslående rullefokk, storseil og gennaker for unnavindsseilas og løyværsseiling er seilgarderoben tilstrekkelig. Trimlinene fra masten går i syrefaste rør fra masten og ender i et batteri med vinsjavlastere på hver side.
TRE SEIL: Med selvslående rullefokk, storseil og gennaker for unnavindsseilas og løyværsseiling er seilgarderoben tilstrekkelig. Trimlinene fra masten går i syrefaste rør fra masten og ender i et batteri med vinsjavlastere på hver side.

TO COCKPITER

Om bord i Nordship 40 DS er det lagt opp til at rormannen skal kunne håndtere og seile båten mer eller mindre alene. Skjøt og trimliner er ført helt akter til rormannsplassen, noe som betyr at cockpiten foran løygangen og et lite brodekk blir helt fri for tauverk. Den blir nærmest en egen cockpit for passasjerer.

Linene fra masten er elegant ført akterover under dekk i syrefaste rør, og tauene dukker opp i et kobbel av Spinlock vinsjavlastere hos rormannen. Linene strammes til ved hjelp av Andersen 46 ST selvhalende vinsjer. Kun fallene er plassert på masten.

Prøvebåten hadde «tyskerhaling» til storseilet, hvilket vil si at skjøtet kun har en toskåren utveksling på bomnokken, hvoretter det føres frem langs bommen til masten og hales over vinsj akter hos rormannen. Dette er en fin løsning som fungerer i såvel regatta- som i turbåter.

Fokka er selvslående og også fokkeskjøtet ender akter hos rormannen.

Hele dette arrangementet gir en svært ren dekksløsning og full kontroll for rormannen. Nordship 40 DS er en typisk mann/kone-båt, og normalen er at det er en person som seiler båten, og dette har produsenten – Nordship Yachts ApS i Danmark – løst på en fremragende måte. De har også etterstrebet ikke å plassere kryssholt, cleat og blokker på dekksflatene, men ute ved relingen, noe som bidrar ytterligere til å understreke en elegant enkelhet. I tillegg er det praktisk og trygt; faren for å sparke borti noe med bare føtter er redusert betraktelig. At rattet er så stort at man kan sitte på cockpitkarmen og seile, er noe i alle fall undertegnende verdsetter.

Fremre del av cockpiten, som har drøye to meter lange benker, har et gedigent cockpitbord. Bordet kan fjernes, og da står det igjen en syrefast bøyle å sette bena mot for dem som sitter på benkene når båten krenger.

Den fremre cockpiten får god beskyttelse av en sprayhood i akterkant av dekkshuset, og innunder sprayhooden – oppå dekkshuset – er det god plass til sjøkart og annet man måtte ønske å ha i cockpiten.

Nordship 40 DS har raust med teak på dekk og i cockpiten i sin standardspesifikasjon. Teakdekket, som består av 12 mm tykke staver, er limt (Sikaflex) og skrudd etter først å ha bli tilpasset og skåret til. Natene i teaken er isolert fra Sikaflexen i bunnen med teip, slik at natene kun er festet i teaken, noe som ifølge Lars Buchwald hos Nordship Yachts, skal gi natene lenger levetid.

Nordship 40 DS er neppe en båt forkjempere for regnskogen vil bifalle, – men, sier Buchwald:

– Vi kan også legge «teakdekk» i kunstige materialer, og faktisk har vi fått flere forespørsler om dette.

DEKKSALONG: Nordship 40 DS er en ekte dekkshusbåt med opphøyet salong slik at man får full utsikt ut. Seks personer får god plass rundt bordet.
DEKKSALONG: Nordship 40 DS er en ekte dekkshusbåt med opphøyet salong slik at man får full utsikt ut. Seks personer får god plass rundt bordet.
TV-STUE: I flatskjermenes tidsalder kommer TV-stuene om bord for fullt, og i Nordship 40 DS har man fått til en slik «kosekrok» i passasjen til akterlugaren. Bordet mellom de to stolene kan fjernes og erstattes av en pute, slik at man får en ekstra og flott sjøkøye med målene 192 x 60 cm. Bordet plasseres i akterkant av motorkassen.
TV-STUE: I flatskjermenes tidsalder kommer TV-stuene om bord for fullt, og i Nordship 40 DS har man fått til en slik «kosekrok» i passasjen til akterlugaren. Bordet mellom de to stolene kan fjernes og erstattes av en pute, slik at man får en ekstra og flott sjøkøye med målene 192 x 60 cm. Bordet plasseres i akterkant av motorkassen.
BYSSA: Byssa er som en middels stor kjøkkenbenk med overflatemålene 193 x 60 cm. Det gir godt med avsettingsplass. Som for de fleste langsgående bysser er det heller ikke noe å si på stueplassen over og under.
BYSSA: Byssa er som en middels stor kjøkkenbenk med overflatemålene 193 x 60 cm. Det gir godt med avsettingsplass. Som for de fleste langsgående bysser er det heller ikke noe å si på stueplassen over og under.
AKterlugar: Akterlugaren byr på en gedigen dobbelkøye som er 186 cm lang og 160 cm bred på det meste. Lugaren inneholder et vell av godt utluftete stuerom. Køyebunnen består av ribber som gir svært god lufting under køya.
AKterlugar: Akterlugaren byr på en gedigen dobbelkøye som er 186 cm lang og 160 cm bred på det meste. Lugaren inneholder et vell av godt utluftete stuerom. Køyebunnen består av ribber som gir svært god lufting under køya.

DEKKSHUS MED UTSYN

Om bord i Nordship 40 DS har man vært tro mot grunnideen når det gjelder det å ha dekkshus; at man har en salong der man kan sitte og se ut. Salongen byr på god sitteplass til seks personer som kan nyte utsikten rund baut.

Ved hjelp av autopiloten er også den andre grunnideen ved en dekkshusløsning oppfylt; båten kan styres fra dekkshuset slik at man slipper å stå ute i all slags ufyselig vær.

Dekkshusbåter med hevet dørk gir et vell av stueplass – også under dørken – og Nordship 40 DS er intet unntak i så måte. Her er det skap, skuffer og hyller i fleng. Det man ikke får plass til i denne båten, har man trolig heller ikke behov for.

Tilsammen åtte køyeplasser kan man rigge til om bord. Med så mange køyemuligheter øker også sjansen for at man kan få en køye for seg selv. Langt de fleste båtprodusenter disponerer båten i lugarer med dobbeltkøyer, men det er ikke alltid like sjarmerende å være på guttetur og sove som et par i en dobbellugar. Ei heller synes tenåringssøsken det er like stor stas å sove i samme køye. I Nordship 40 DS slipper man dette.

Gedigent stuerom: Under babord cockpitbenk er det et gedigen og velinnredet stuerom, som også kan nås via en dør på toalettet i akterlugaren. Dette rommet må være enhver langturseilers drøm.
Gedigent stuerom: Under babord cockpitbenk er det et gedigen og velinnredet stuerom, som også kan nås via en dør på toalettet i akterlugaren. Dette rommet må være enhver langturseilers drøm.

I en dekkshusbåt vinner man to ekstra køyeplasser under salongen. Denne dobbeltkøya er ikke allverden bred, men med sin «hulelignende» form vil den nok automatisk tiltrekke seg mannskapets yngste medlemmer – som den også best passer til med en bredde på 93 cm. Alternativt blir det en sjefsbinge for én voksen. Lengden er hele 220 cm. Også i selve dekkssalongen kan man rigge til en god sjøkøye. Alle lugarene er gedigent garnert ut mot skrogsiden med mahogni-bord.

LOA12,20 m
Vannlinjen10,80 m
Bredde3,90 m
Dypgang1,80/2,00 m
Deplasement10 500 kg
Ballast i kjølen3 700 kg
Storseil47,0 m2
Fokk (selvslående)31,0 m2
Gennaker140,0 m2
Mastehøyde18,80 m
Motor (Volvo Penta)55 hk
Vanntank2 x 200 l
Drivstofftank400 l
CE-kategoriA
KonstruktørNordship Yachts
VerftNordship Yachts, Danmark
ImportørSirenas AS
Tlf.51 57 11 95

Kartbordet er dekkshusets kontorplass. Her er det plass til PC og herifra kan båten styres. En spesiallagd stol kan brukes til kartbordet, men den kan også svinges inn mot salongbordet og derved gi en sitteplass ekstra rundt det. Det er en fleksibel og elegant løsning.

Ståhøyden under dekk kan man på sett og vis velge selv; man kan bli enig med verftet om hvor høyt dørken i dekkshuset skal ligge. I prøvebåten var ståhøyden 189 cm i salongen. I lugarene i endeskipene var den 192 cm.

Toalettene - to stykker – er flislagte (!) på dørken og de er ikke enormt store, men hva man kan kalle passelig store. De byr på mulighet for tørking av vått tøy, noe man også kan gjøre i båtens enorme stuerom under babord cockpitbenk. Ingen av WCene er plassert i langskipsretning, noe mang en langturseiler nok ville ha foretrukket.

Under dekk: Trimlinene fra masten er ført inn under dekk i fremkant av dekkshuset.
Under dekk: Trimlinene fra masten er ført inn under dekk i fremkant av dekkshuset.
SMART LÅS: Problemet med å ha løse lukelemmer er elegant løst ved hjelp av dette spesialbeslaget som holder lemmene på plass.
SMART LÅS: Problemet med å ha løse lukelemmer er elegant løst ved hjelp av dette spesialbeslaget som holder lemmene på plass.
EL-anlegg: Det hersker full orden og oversikt bak el-panelet over kartbordet – både med tanke på hva som allerede finnes og hva som senere skal knyttes til el-anlegget om bord.
EL-anlegg: Det hersker full orden og oversikt bak el-panelet over kartbordet – både med tanke på hva som allerede finnes og hva som senere skal knyttes til el-anlegget om bord.
LEtt tilgjengelig: Volvo Penta-motoren er lett å komme til ved at topp og skott kan fjernes. Også på den andre siden kan skottet fjernes.
LEtt tilgjengelig: Volvo Penta-motoren er lett å komme til ved at topp og skott kan fjernes. Også på den andre siden kan skottet fjernes.

EN FIN TURBÅT

Pris Nordship 40 DS

Standard priskr 3 070 000
Storseil (Elvstrøm)Standard
Fokk (Elvstrøm)Standard
Rullesystem (Furlex)Standard
BomtrekkStandard
Anker (15 kg Bruce)Standard
KompassStandard
Logg (Raymarine ST 60 Tridata)Standard
SprayhoodStandard
Fortøyningstau/fendere (4/4)Standard
Kokeapparat/ovnStandard
TrykkvannStandard
Varmeapp. (Eberspächer 5 kw)Standard
ToalettStandard
Septiktank (90 liter)Standard
Brannslukningsapparat (3)Standard
Startbatteri (72 Ah)Standard
Forbruksbatteri (3 * 72 Ah)Standard
Levert verft KoldingStandard
BunnstoffStandard
Rigging og klargjøringStandard
TUR-BÅT PRISkr 3 070 000

Nordship 40 DS er en båt å leve i og leve med. En tur på fjorden yter den på ingen måte full rettferdighet - hverken på godt eller ondt. Førsteinntrykket er dog uomtvistelig godt; Nordship 40 DS er en båt som bærer preg av å ha blitt kjælt med av dem som har skapt den. Det ser man i de små detaljene og hvordan alt arbeid er utført. Båten byr også på en gjennomprøvd konseptløsning; det er ikke godt å si hva som skal kunne gjøres bedre og mer funksjonelt i en dekkshusbåt som denne. Her er det stort dekkshus, men også stor cockpit. Her er det køyeplasser og stueplasser i fleng. Og attpåtil seiler båten godt.

Ulempen er selvfølgelig prisen. Det koster å skape så mye flott, og prislisten starter på kr 3 070 000 – og det er mye penger. Men det er nok på særpreg og kvalitet – og ikke på pris – en båt som Nordship 40 DS kan konkurrere.

FARTSDIAGRAM: Basert på de ulike båtenes brosjyredata plasseres de slik i Seilmagasinets fartsdiagram. Som seilareale er fokk og storseil lagt til grunn. Diagrammet viser at Nordship 40 DS har mye av det samme teoretiske fartspotensialet som Malö 40, Maxi 1200 og Ovni 395.
FARTSDIAGRAM: Basert på de ulike båtenes brosjyredata plasseres de slik i Seilmagasinets fartsdiagram. Som seilareale er fokk og storseil lagt til grunn. Diagrammet viser at Nordship 40 DS har mye av det samme teoretiske fartspotensialet som Malö 40, Maxi 1200 og Ovni 395.
Powered by Labrador CMS