Redaksjonell årsrapport 2023

UTSTILLING: SEILmagasinet stilte ut Bror Sonnes brukte Albin Cirrus på Aker Brygge i forbindelse med Båter i Sjøen i september.

Seiling i alle kanaler

SEILmagasinet satser mer på å nå yngre og uerfarne seilere, og video blir stadig viktigere. Du vil få tips og nyheter om seiling og båtliv på nett, nyhetsmail, Nett-TV, Podcast og på papir også i året som kommer.

Publisert Sist oppdatert

2023 ble et produktivt år for SEILmagasinets redaksjon, og vi vil fortsette i samme tempo i 2024.

Det er nå over fem år siden vi startet med podkast, og vi har siden den gang kjørt en ny sending hver lørdag. I 2023 har vi satset på bedre lyd, og fått flere gjester inn i vårt studio i Asker for å bedre kvaliteten.

SEILmagasinet er ikke lengre bare et magasin trykket på papir, men en mulitmedia kanal som også publiserer digitale nyhetsbrev og Nett-TV-sendinger. Nettsider har vi hatt i over 20 år allerede.

Tre år med TV

SEILmagasinet har eksperimentert med TV-sendinger i over tre år. Vinteren 2020-2021 sendte vi ukentlig sendinger om jorden rundt regatten Vendee Globe. Vi lagde også TV-sendinger om America’s Cup, Mesternes Mester og Færderseilasen.

De to siste årene har vi lagd TV-sending med innhold fra bladene. Dette vil vi fortsette med i 2024.

PLATTFORMER: SEILmagasinet er nå langt mer enn ett blad. Med vårt gullabonnement får du tilgang til alt det vi produserer.
Seilmagasinet TV med Bror Sonne og Axel Nissen-Lie
TV: SEILmagasinet har også egen TV-kanal hvor du får en del av bladets innhold i levende bilder.

YouTube-serier

«Bror kjøper bruktbåt» er en ny satsning i 2023, en satsning som har blitt lagt merke til. Dette er en YouTube-serie hvor kollega Bror Sonne var og søkte markedet for en enkel og billig seilbåt. Det gikk ikke lange tiden før han fant et godt kjøp, en båt som har blitt brukt til enda en YouTube-serie, «Seiling for dummies».

Selv om Bror har funnet sin drømmebåt, så vil vi fortsette med å lage filmer, både med bruktbåttips og praktiske tips.

I tillegg lager vi videoer når vi er ute og tester, filmer som løfter våre digitale artikler også i sosiale medier som Youtbube og Facebook, der vi har fått mange følgere de siste årene.

Testguide
ARKIV: Med SEILmagasinets Testguide er det raskt å søke frem eldre tester. Tjensten fungerer også på mobil.

Innovasjonspris

Båtfolk søker informasjon, og godt innhold. Det har vi på våre nettsider. Her ligger det samlet tester, praktiske saker og forbrukertips i saker vi har publisert i snart en generasjon. Hver torsdag har vi publisert en gammel test fra vårt arkiv som vi har digitalisert og publisert elektronisk for første gang. Gamle tester er svært populært. Vi utviklet derfor Testguiden for snart ett år siden. Testguiden har vi utviklet for å gjøre det enklere for våre lesere å finne frem til tidligere publiserte omtaler av båter. Testguiden inneholder nå 536 tester.

Vi mottok innovasjonspris i 2023 fra Fagpressen for lanseringen av Testguiden.

Nyhetsbrev

Vi publiserer nye artikler på seilmagasinet.no hver dag, og to ganger i uken sender vi ut epost til våre lesere med siste nytt. Dette har blitt en populær tjeneste som når ut til over 11 000 lesere. Vi kan se av statistikken at åpningsraten av disse epostene også er usedvanlig høy.

FRILANS: Jon Espen Skogdalen har blitt en fast bidragsyter på nett og i blad.
FRILANS: Ida Julsen er fersk på laget, men har skrevet en rekke saker for oss i høst.

Flere stemmer

I 2022 ble Bror Sonne en del av redaksjonen, en ung mann på 24 år som alt har eid tre seilbåter, rukket en tur til Karibia, jobbet som instruktør for KNS, og har jobbet i båtbutikk. I 2022 ble også redaksjonen styrket av Jon Espen Skogdalen fra Trondheim. Han seiler en Ovni 395 som tok ham trygt rundt Svaldbard i sommer. Skogdalen er opptatt av sikkerhet, og jobber ulykkesetterforsker i Equinor.

I høst kom også Ida Julsen med på laget, og gjør at vi også får en etterlengtet kvinnelig stemme i våre saker.

SEILmagasinet deler redaksjon med Båtmagasinet, og der har tidligere NRK-journalist og Skipsrevyen-redaktør Sigbjørn Larsen mønstret på som ny journalist.

Nytt trykkeri

Vi lager fremdeles magasin, og vi skal publiserer seks utgaver i 2024, det samme antallet, og til omtrent samme tidspunkt som i 2023. Den største nyheten er at vi flytter trykk hjem til Norge. Bladene våre vil nå bli trykket på Ålgård på Sør-Vestlandet.

TRYKK: I 2024 vil SEILmagasinet bli trykket i Norge.

Nye inntekter

De fleste lesere av SEILmagasinet gjør det uten å betale. Mye av innholdet vi skaper blir publisert på digitale flater tilgjengelig for alle. Ett av våre mål er å få flere interessert i seiling, og vi håper at våre saker gjør våre lesere til tryggere seilere, som gjennom å lese våre saker får gode opplevelser på sjøen.

En utfordring er derfor å skape inntekter fra vårt digitale innhold. Om du sammenligner våre blader fra i dag, med 15 år gamle blader vil du se at dagens utgaver inneholder færre annonser.

Det er heller ingen hemmelighet at løssalget av magasiner har gått ned i mange år, og mange tradisjonelle magasinabonnenter har falt fra gjennom en årrekke. SEILmagasinet var tidlig ute med å lansere digitale abonnement, og her har vi hatt en sammenhengende vekst siden lanseringen i 2015.

Våren 2023 ble vi rammet av konkurs hos vår leverandør av abonnementssystem, MedieVekst, og vi beklager de problemene dette har skapt for våre abonnenter. Mye av året har gått med til å rydde opp etter konkursen, og vi ønsker å gi bedre kundeservice i året som kommer.

Vi holder for tiden på å teste ut en ny måte å få inntekter på. Dette er inntekter som blir generert via kjøpslenker. Vi produserer tester, guider og omtaler som før, men legger til kjøpslenker som hjelper leseren med å skaffe seg de produktene som blir omtalt. Disse sakene er skrevet på journalistisk premisser, så kjøpslenkene vil ikke påvirke sakens innhold. Slike artikler merker vi med at de inneholder kjøpslenker.

Sjekk ut vårt testguide

SEILmagasinet har samlet våre historiske tester i et lett søkbart arkiv. Det er en gullgruve om du søker etter bruktbåter. Våre tester kan gi en verdifull kompetanse når du vurderer ulike modeller. 

SEILmagasinets testarkiv