Ny ARC-rekord i år

Årets turseilerregatta fra Las Palmas til Rodney Bay på Saint Lucia setter ny deltagerrekord.

Publisert

HOVEDBILDE: Det er rene 17. mai-stemningen i Las Palmas når ARC-arrangementet åpner i november hvert år. (ARC-foto)

Minst 230 båter ventes å starte 25. november på den 2.700 nautiske mil seilasen over Atlanteren. Blant dem 21 norske båter.

Det stilles strenge krav til båtene som får starte i ARC hvert år. For det første må båtene være minst 30 fot og sjødyktige for en 3 – 4 ukers seilas over havet. Dernest må båten tilfredsstille arrangørenes krav til sikkerhets- og kommunikasjonsutstyr. Men hva slags båt du velger, er opp til den enkelte. Derfor finner man nesten alle de kjente båtprodusentene representert hvert år. I år er den minste, en Hanse 325 - «Quickie», norsk og den største, en franskbygget CNB superyacht, «Bristolian», på 92 fot som har britisk flagg. Blant de eldre, klassiske langturbåtene finner vi «Peregrine» fra Storbritannia og «Seestermuhle» fra Tyskland. De er begge bygget i 1936.

Flest nye båter

De fleste båtene som starter I ARC er nye eller bygget de siste årene. Nær en femtedel forlot verftene I år og har derfor ikke rukket lenger enn å seile korteste vei til Kanariøyene. Nytt denne gang er at flere har valgt flerskrogsbåter. Seks av dem er Lagoon-katamaraner fra Frankrike.

Tradisjonelt er de eksklusive, britiske Oysterbåtene godt representert I ARC. Fire av dem I år kommer rett fra det berømte verftet I England.

Du finner hele listen over båtene som deltar på arrangørenes hjemmeside: www.worldcruising.com/arc/entries.aspx

ARC, eller «Atlantic Rally for Cruisers» som er seilasens fulle navn, er ikke en havkappseilas I tradisjonell forstand. Båtene seiler etter et eget handicapsystem som arrangørene selv fastlegger. Synes noen man får et urettferdig handicap, nytter det ikke å protestere! Foruten båtens størrelse, form og seilføring vil gjerne mannskapet spille inn ved fastsettelsen av handicappet. Kjente regattaseilere får derfor en mindre gunstig rating enn en båt som seiles av mann, kone og et eller flere mindreårige barn. Dette for å gi alle en sjanse til en god plassering og ikke skremme noen bort fra deltagelse.

Tillatt med motor

Noe som ville være utenkelig I en hver, tradisjonell kappseilas, det å ta motoren til hjelp, er tillatt i ARC. Men du må føre logg hver gang motoren brukes, og antall motortimer vil bli tatt med i juryens resultatberegning. Selv om Passaten skal sikre deltagerne medvind fra start til mål, hender det i blant at det blir vindstille underveis, eller at et lavtrykk ute på havet gir motvind. I begge tilfelle kan det være godt å ty til jerngenoaen, for alle vil gjerne være med på velkomstfestlighetene i Rodney Bay, og ARC skal jo være en hyggetur! Men er du bitt av konkurransebasillen for alvor, kan du starte i klassen for «racing-båter». Da skal motoren være plombert når du går i mål og båten må være målt til en internasjonal regel, - IRC. Denne delen av ARC er det Royal Ocean Racing Club (RORC) som står for.

6 år gammel rekord

De fleste legger de 2.700 milene bak seg I løpet av 18 til 21 døgn. ARC har vært arrangert hvert år siden 1986. Rekorden for overfarten er hittil 11 døgn, 5 timer, 32 minutter og 30 sekunder. Den er det italieneren Rinaldo Del Bono som innehar med den italienske maxi-rateren «Capricorno», og rekorden ble satt i 2006. Mannen som startet det hele, og sto som arrangør de første årene, er Jimmy Cornell. Han er kjent av alle langturseilere for sine jorden rundt-seilaser og oppslagsbøker. I dag er det World Cruising Club som står som arrangør, i samarbeide med bladet Yachting World og turistkontorene i Las Palmas og Saint Lucia.