Ny kjøl under bygging
Ny kjøl under bygging

Ny kjøl under bygging

Ericsson teamet har innsett at de ikke vil få målebrev på kjølen til Ericsson 3 før starten lørdag. Nå er et italiensk firma igang med å bygge ny.

Publisert

Det var begrenset hva Richard Brisius, teamsjefen For Ericsson, ville uttale seg om da vi møtte ham i Alicante i ettermiddag. Så lenge det er håp om å få straffeutmålingen revurdert av juryen, er det etter hans mening feil å gå i deltalj med hva som har ført til den ulykksalige situasjonen det ene av lagene hans nå befinner seg i.

Det Brisius imidlertid kunne fortelle Seilas er at et nytt kjølblad, i mål identisk til det båten nå seiler med, er under produksjon av et italiensk firma. Kjølen freses i et stykke solid stål og bregnet produksjonstid er 7-800 timer. Det kan bety at ny kjøl er på plass allerede i Cape Town der det nye kjølbladet får påmontert den eksisterende bulben og koblingen til svingkjølshydraulikken.

Dermed kan poengtapet for Ericsson 3 reduseres til fire, og ettersom det totalt er 136 poeng det skal seiles om, er ikke poengstraffen like dramatisk som det tidiigere kunne tyde på.

Brisius håper imidlertid at juryen vil lempe på straffen idet Rules Management Group (RMG) i en rapport har ekjent at laget har utbedret kjølen etter beste evne og det er klart at kjølen ikke gir båten noen fordel i racet. Han er imidlertid ikke villig til å gå inn på den kommunikasjon som skal ha funnet sted mellom Ericsson teamet og RMG forut for rapporten som juryen har lagt til grunn. Brisius fastholder overfor Seilas at han var totalt uforberedt på denne rapporten og den derpå følgende straff fra juryen.

Brusius forklarer at kjølen til Ericsson 3 ikke er bygt med hulrom, men at det er boret tre vertikale hull gjennom kjølen og at det er disse tre hullene som er forsøkt tettet med stålrør. Å helle flytende stål i hullene har ifølge Brisius vært uaktuelt idet varmen på flytende stål  kunne forårsake strukturelle skadet på kjølbladet. De tre stengene skulle fylle hullene fullstendig, men måleren har altså beregnet at det gjenstår hulrom tilsvarende 625 gram.

Brisius erkjennet ar Ericsson 3 ikke er «rule compliant», men han hadde håpet å bli gitt samme toleranse som båter som har menglet tid til å tilfredsstille regelverket etter skade. Når og dersom juryen vil gjenåpne saken er det i skrivende stund ingen som vet.