RASK: JPK 39FC kan beskrives som en miks av RM og Pogo.

Klart for Årets Båt i Europa testing

25 båter er nominert til Årets båt, ut av dem skal vi plukke fem vinnere. Nå starter juryens jobb.

Publisert

Juryen velger steder å teste de nominerte båtene ut fra den listen av båter som skal testes. I de senere årene har det blitt mange franske båter på listen, og da har La Rochelle på den franske vestkysten vært et ypperlig sted.

Vanligvis legges disse testene opp mot en båtutstilling. Slik ble det ikke i fjor, men i år tester vi i forkant av utstillingen Grand Pavois i La Rochelle.

Andre runde blir i slutten av oktober fra Port Ginesta syd for Barcelona.

Tøffe båter

Det blir ni båter og teste i La Rochelle og hele 16 i Barcelona. I første runde blir det nesten bare fransk, bortsett fra Hallberg-Rassy 50 som har tatt veien fra Ellös for å møte juryen. Hallberg-Rassy 50 er den eneste i kategorien Luksuriøse seilbåter, mens det er to båter i hver av de fire andre kategoriene.

LANGTUR: Hallberg-Rassy 50 blir seilt fra Sverige for å delta i testen.
LOKAL: Dufour 470 blir bygget i La Rochelle
LOKAL: Neel 43 blir bygget i La Rochelle.

Familieturseilere

I familieturseiler kategorien er det to store båter, begge bygget i La Rochelle. Dufour 470 er en aktuell båt for Norge, en modell hvor verftet har hentet løsninger fra de større båtene ned i et mindre skrog.

Neel 43 er minste modell fra verftet som har spesialisert seg på trimaraner. Neel 50 vant pris for noen år siden, mens Neel 47 hadde noen løsninger juryen satte fingeren på. Den nye 43-foteren virker svært interessant, og er et spennende alternativ til en katamaran.

De raske

I klassen «Performance Cruiser» er det muligheter for store seilopplevelser. JPK 39FC er en rask turseiler fra verftet som dominerer regattabanen under IRC internasjonalt. 39FC er bygget uten tanke på måleregel, og kan beskrives som en mellomting mellom en Pogo og en RM.

Pogo har også utviklet en ny modell, den på 44 fot. Jeg syns 36-foteren hadde mye krefter og var stor nok. Spørsmålet er om 44-foteren er egnet for familieseiling. Vil de klare å utnytte båtens potensial. Pogo 44 er utviklet for turseiling.

RASK: Pogo 44 er som en stor Class 40 for turseiling.
ENKEL: Tricat 6,9 kan gi morsomme seilopplevelser i en lett trimaran.
VOLUMINØS: Revolution er en Davis Raison-design, mannen bak de raskeste Mini6.50-båtene.

De spesielle

Revolution 24 er en forstørret Mini 6.50 bygget for turseiling i aluminium. Scow-baug og 2,9 bredde gir enormt med volum som gjør 24-foteren på størrelse med en 30-foter. Dette er tredje modell i dette konseptet. Tidligere har det lille verftet i La Rochelle utviklet en 22-foter og en 29-foter.

Tricat 6.90 er en spennende trimaran. 24 fot gir muligheter for en liten famille å sove under tak, men er liten nok til å bli trukket på en henger bak en normal bil. Sideskrogene kan svinges bak mot senterskroget slik en Dragonfly og bredden reduseres fra 4,6 til 2,45 meter. Små trimaraner er svært morsomme å seile.

For langtur

I «Blue water» kategorien finner vi Allures med sin nye 52 foter, en luksuriøs langturseiler. Verftet har valgt å ha eierlugaren akter, og båten har en enorm cockpit. Den kan beskrives som en sentercockpit som bare fortsetter bakover.

Ovni holder på den litt røffere stilen og er nominert for sin nye 37-foter. Båten har det samme formspråket som 40-foteren vi seilte i fjor. Begge disse båtene har svingkjøl som reduserer seilingsdybden.

LUKSUS: Allures 51.9 er en drømmebåt for langturseilere.
KOMPAKT: Ovni 370 er utviklet for langtur, men i en kompakt størrelse.