SJØSATT: X5.6 skulle vært vist frem i tyskland i januar. Den blir heller vist frem på verftet.
SJØSATT: X5.6 skulle vært vist frem i tyskland i januar. Den blir heller vist frem på verftet.

Ny båt fra X-Yachts på vannet

X5.6 har vakre linjer, to ror, spennende bysseløsning. Båten har norsk eier. Vi sammenligner båten mot konkurrenter.

Publisert Sist oppdatert

X-Yachts har en enorm suksess med sin pureX-serie, en serie fra 38 til 65 fot på nå den sjette modellen akkurat er sjøsatt, og den syvende er på tegnebrettet. Detter blir en båt mellom den nye 56-foteren og 65-foteren, båten som var seriens første modell. Som 65-foteren har den nye 56-foteren fått to ror, mens alle de andre har ett.

X5.6 har dansk flagg på hekken, men norsk seilnummer i seilet. X-Yachts sier til minbaad.dk at de alt har solgt fem stykker av denne store båten, og to av dem en danske kjøpere. Foruten Norge, går de to andre til Spania og Israel.

DANSK: X5.6 byr på lekre linjer, et raskt skrog med mye volum, og en cockpit hvor to personer kan håndtere det hele.
DANSK: X5.6 byr på lekre linjer, et raskt skrog med mye volum, og en cockpit hvor to personer kan håndtere det hele.
ITALIENSK: Solaris har leded utviklingen av elegante raske seilbåter med enkel håndtering og et rent dekk. Her er deres 55-foter.
ITALIENSK: Solaris har leded utviklingen av elegante raske seilbåter med enkel håndtering og et rent dekk. Her er deres 55-foter.
FRANSK: First Yacht 53 Beneteau har hentet opp First og utviklet en luksuriøs og rask seilbåt etter en dyp markedsanalyse..
FRANSK: First Yacht 53 Beneteau har hentet opp First og utviklet en luksuriøs og rask seilbåt etter en dyp markedsanalyse..
ITALIENSK: Grand Soleil 58 har mange likheter med nye X5.6, men har en lettere kjøl.
ITALIENSK: Grand Soleil 58 har mange likheter med nye X5.6, men har en lettere kjøl.

Italiainspirert

X5.6 starter på 921 900 euro uten moms. Det blir 12,7 millioner med moms og dagens eurokurs, Det er dyrere enn Solaris 55 og Grand Soleil 58, to båter som ligger tett opp i funksjon og uttrykk, men under Hallberg-Rassy 57 som har en billigere skrogkonstruksjon, men er langt tyngre. Kiloprisen er temmelig lik.

Mens Hallberg-Rassy er en båt mer tilpasset nordisk vær, så er X5.6 mer enn båt for Middelhavet, og stilmessig mer lik båter fra Italienske verft. Disse båtene seiler fort, og er plattformer for det gode liv. Markedet ser ut til å være stort. Beneteau ønsker også å ta en del av dette markedet med sin First Yacht 53, en båt som er litt mindre, men nesten bare halve prisen.

SEILKLAR: X5.6 ble testseilet i starten av desember
SEILKLAR: X5.6 ble testseilet i starten av desember

Bedre bygget

Den nye båten koster over to millioner kroner mer enn Solaris 55 som papiret virker svært lik, men X-Yachts hevder at deres båt leveres med en ekstraverdi på 179 000 euro, fordi den er bygget i epoxy, har en oppgradert rigg, baugspryd i karbon, samt elektrisk ankervins med anker. En kjøl innbakt i glassfiber som gir høyere finish samt en rekke andre detaljer.

Byggenummer én har også dyre 3Di-seil fra North og en ny type rullebom. Den har også baug og hekkpropell.

Nyheten koster ca en million kroner mer enn Xp55, som har mer seil og lavere vekt. Xp55 er bare 13 cm smalere på det bredeste, men har et mye slankere forskip, og smaler hekk, som gir mindre volum under dekk.

Tyngre kjøl

X5.6 er 1,3 tonn tyngre enn Xp55, og 500 kg tyngre enn Solaris 55, men mye av denne vekten ligger i kjølen, samt et større skrog. X-Yachts er rause med ballasten, og det gir fordeler under seil i mye vind. Kjølen veier 7,2 tonn, 1,3 tonn mer enn Grand Soleil 58 som er en større båt med mer seil. Nyheten har også en tyngre kjøl, mindre seil og et skrog med langt høyere stabilitet enn Xp55, så X5.6 vil klare seg godt i mye vind. Båtens store rettende moment krever også en kraftigere konstruksjon som gir en høye kostnad.

Gleden av en tung kjøl opplevde vi under testen av X4.0 høsten 2019 hvor vi seilte side om side med First 53 som har en kjøl på 4,5 tonn, 2,7 tonn mindre enn nye X5.6. Under testen bar X4.0 fulle seil uten problemer, mens First Yacht 53 måtte sette tredje rev.

X5.6 er utviklet for å ha en selvslående fokk, med tanke på lettere håndtering. Storseilet skjøtes direkte på egen vinsj midt mellom rattene.

PLANLØSNING: Innredningen til Xp55, X5.6 og Solaris 55
PLANLØSNING: Innredningen til Xp55, X5.6 og Solaris 55

Flere innredningsalternativer

Det er godt med valg blant ulike innredningsløsninger på nye X5.6. Helt fremme i skarpen er det plass til en mannskapslugar med tilgang fra dekk. Eierlugaren kan leveres med badet fremme, eller køya fremme.

Det er også to ulike bysse løsninger. Vi syns det ser spennende ut å ha vasken som en øy. Det gir en L-benk i salongen i stede for U, men en bedre tilgang fra flere sider.

Det er også mulig å velge to eller tre bad. Med ekstra bad bak, ofres litt av byssa, og skapplass i babord lugar.

Planløsningen på nye X5.6 er ganske lik som på Xp55 og Solaris 55, men nyheten er bredere, og har mer volum i for- og akterskip. Spesielt akterlugarene vil fremstå som svært mye større i X5.6 enn Xp55.

Alle disse tre båtene har jollegarasje.

Det var mening at X5.6 skulle vært vist frem på Boot i Dusseldorf. I stedet blir det visning av båten på verftet 16. januar.

Sammenligningsdata

BåterX56Xp55Solaris 55First 53Grand Soleil 58Hallberg-Rassy 57
Lengde16,9 m16,716,715,6817,517,44
Vannlinje14,9 m14,8715,7815,416,77
Bredde4, 90 m4,774,8555,25,15
Dybde2,9 m3,232,52,92,43
Vekt18,1 tonn16,817,615,618,928
Ballast7,2 tonn6,46,54,55,99,9
Storseil97 kvm1009887106
Fokk60 kvm75787985
Spinnaker256 kvm240254
motor110 hk110758075
Fuel500 l4005207206001050
Vann600 l5503804008001030
Pris921900 euro83000070000049490085900019 mill sek

TESTING: X5.6 med Code0 ut fra verftet i Danmark i desember.
TESTING: X5.6 med Code0 ut fra verftet i Danmark i desember.