Opprydding på havet

Det har gått hardt utover utstyret i Transat Jacque Vabre. Nå har etterlate gjenstander blitt plukket opp.

Publisert Sist oppdatert

«Hugo Boss» er en av fem nye IMOCA60-båter bygget for Vendee Globe som starter om et år. Av disse fem har fire brutt på grunn av strukturelle skader. Alle fem båter er designet av VPLP Verdier, men båtene er bygget på ulike verft. «Hugo Boss» er det mest ekstreme båten av den nye generasjonen. «Hugo Boss» er bygget hos Green Marine i Southampton, verftet som ferdiggjorde Volvo Ocean Race båtene.

Alex Thomson Racing har ikke publisert noen bilder av redningen av båten som mistet riggen under kullseilingen.

Mistet ledelsen

«Banque Populaire» er den eneste av de nye IMOCA 60 som fremdeles seiler. Under gunstige forhold har båten med foiler holdt høyere fart, men har mistet ledelsen nå i Stillebeltet. «PRB» og «Queguiner-Lecuemie Esoir» viser at eldre båter henger med. «PRB» har nå en marginal ledelse over «Banque Populaire».

IMOCA 60-båtene har holdt overraskende godt følge med de store trimaranene, og ligger bare ett døgn etter. IMOCA 60 båtene gikk lengre vest, og fikk hjelp av et værsystem som trimaranene seilte vekk fra.

To av fire

Forholdene gikk også hardt utover Ultime-klassen, klassen for monstertrimaraner. Av de fire som startet er det bare to som fortsatt seiler. Båtene kom seg igjennom stillebeltet i går, hvor «Macif» fant den raskeste veien. «Macif» leder med 70 nm på «Sodebo» som har hatt ledelsen i store deler av racet.

Tippet rundt

Det er mye krefter i spill når en trimaran på 80 fot kullseiler. «Price de Bretagne» har et rettende moment på 62 tonn. Mannskapet ble plukket opp av helikopter, og søndag ble også trimaranen hentet. Den er nå under et slep i lav fart i retning mot Lorient, en avstand på 220 nm fra stedet der den gikk rundt. 

SLEP: 80-fots «Prince de Bretagne» blir nå slept hjem til Lorient i Frankrike.
SLEP: 80-fots «Prince de Bretagne» blir nå slept hjem til Lorient i Frankrike.