Party-seilere i medvind

«The Yacht Week» er et charterkonsept for unge som tar helt av. I år er det ventet 10.000 deltagere.

Publisert

Düsseldorf, Tyskland

«The Yacht Week» ble trukket frem som en suksesshistorie på dagens konferanse om morgendagens båtliv på Boot i Düsseldorf. «The Yacht Week» ble startet i 2006 som et sosialt charterkonsept for yngre mennesker, og har vokst fra 250 deltagere første året til 10.000 deltagere i år.

Mens båtbransjen klør seg i hodet over at gjennomsnittsalderen for båteiere i Europa er hele 58 år, finnes det altså aktører med stor suksess innen båtlivet. «The Yacht Week» dreier deg ikke om sjømannskap, men om fest, solbading, vannleker og annen moro med jevnaldrende.

Franskmannen Emmanuel Allot i TUI Marine har drevet med charter siden 70-tallet. Han mener dagens unge har andre drømmer og ønsker enn foreldregenerasjonen.

Hva mener du? Si din mening under denne artikkelen!

Party-svensker

– På 70-tallet var drømmen å eie en båt, og oppleve ferie og fritid med familien. Dagens unge vil ikke eie. De vil ha det moro sammen med andre, og de har flere hobbyer, fortalte han under konferansen om morgendagens båtliv på Boot.

«The Yacht Week» har raskt bygget opp en verdensomspennende organisasjon på facebook, med «country managers» og ambassadors i en rekke land. Her publiserer de også bilder fra turene og festene. Konseptet har sitt opphav hos party-svensker, som i mange år har dyrket denne formen for båtliv på vestkysten.

Besøk hjemmesiden til «The Yacht Week» her.

Se film her