JINGLE: Podcasten skal omfavne alle former for seiling.
Brikkene har falt på plass
SEILmagasinet lanserer nå sin nye podkast «Peiling på seiling». Podkasten produseres i samarbeid med Norges Seilforbund, med Thomas Nilsson som programleder. Med ny energi, bedre produksjonskvalitet og et tydeligere redaksjonelt konsept tar podkasten mål av seg å bli Norges viktigste formidlingsplattform for seilsporten. Helly Hansen går inn som hovedpartner.
– For oss i SEILmagasinet handler dette om å formidle seiling på en moderne, levende måte. Da vi startet samarbeidet med Norges Seilforbund og Thomas , var det åpenbart at dette prosjektet hadde helt spesielle muligheter. Vi ønsket å gjøre det ordentlig – og nå faller brikkene på plass, sier redaktør Axel Nissen-Lie.
Opptaket vil både bli publisert på Youtube, og på Podcast-plattformer. Foruten Thomas og Axel, er Bror Sonne med som produsent.
En ny epoke – med respekt for historien
Mikkel Thommessens podkaster var i mange år en institusjon i seil-Norge og her i SEILmagasinet. Da han gikk bort tidligere i år, ble det klart for SEILmagasinet at arven måtte videreføres med både respekt og kvalitet.
– Mikkel satte en standard vi er stolte av. Derfor var det avgjørende å finne en vert som både respekterer arven og samtidig kan ta podkasten videre. Thomas har den kombinasjonen av faglig tyngde, formidlingsevne og trygghet som formatet trenger, sier Nissen-Lie.
Thomas Nilsson gjør det tydelig at han ikke ønsker å lage en kopi av sin forgjenger – men videreføre tradisjonen i en oppdatert form.
– Mikkel sine podkaster var helt unike på hans måte. Når jeg nå tar over, ønsker jeg å gjøre det på min måte – i en ny og revitalisert form. Lyden skal være den beste, for det er det viktigste i enhver podkast. Samtidig skal vi skape levende bilder og en lun studiosetting. Og ikke minst: Vi skal ut og møte folk i miljøene deres, sier Nilsson.
Helly Hansen inn som hovedpartner
Helly Hansen går inn som hovedpartner og bidrar til at podkasten kan være gratis og tilgjengelig for alle lyttere.
– At Helly Hansen blir med, gir prosjektet både tyngde og rekkevidde. Det er en partner som deler vårt mål: å gjøre kunnskap og inspirasjon tilgjengelig for hele seil-Norge, sier Nissen-Lie.
– For oss var dette en no-brainer. Peiling på seiling har potensial til å bli Norges største seilpodkast – og vi vil gjerne være med på å løfte seilsporten sammen med SEILmagasinet og Norges Seilforbund, sier Lars Bolin, Nordic Marketing Manager i Helly Hansen.
– Seiling er for alle
Peiling på seiling vil løfte fram hele spekteret av norsk seilsport – fra toppidrett og konkurranse til familieturer, mikroeventyr til livslang seiling.
– Vi skal vise mangfoldet i seilingen. Vi skal prate med hele spekteret. Målet er å inspirere både dagens seilere og alle som ikke har oppdaget sporten ennå. Norge er en vintersportsnasjon i verdensklasse – det er egentlig bare vann i fast form. Nå vil vi løfte seiling som sommersport for alle som vil prøve, sier Nilsson.
.