Transat Jacques Vabre

DRAMA: Alex Thomson blir hentet opp fra«Hugo Boss». Han lå og sov, men bråvåknet av at båten lå med kjølen i været.
FLYR: Den nye generasjon IMOCA 60-båter har foiler som gir løft. Foilene minner om barten til kunstneren Dali.
REDDET: «Hugo Boss» ble slått rundt mens den lå bi på været. Mannskapet ble reddet med helikopter, og dagen etter ble båten slept til land i Spania.
SKADE: «Hugo Boss» seilte på noe som flerret av et lag karbonfiber av bunnen og skadet rammekonstruksjonen inne i båten.
RASK: «PRB» fra 2010 viser at eldre båter ikke er avlegs. «Banque Populaire» var raskere under ideelle forhold, men ikke nok til å vinne Transat Jacques Vabre.
FLYR: Foilene skal redusere avdrift, øke stabiliteten, og redusere den dynamiske vekten.
BANQUE POPULAIRE: Dette var den eneste av de nye båtene som kom frem til Brasil. Den endte på andreplass.
SAFRAN: Søsterbåten til «Banque Populaire» fikk omfattende skader rundt festet til foilene. Båten tok inn vann.
HUGO BOSS: Den engelske båten er den mest ekstreme av de nye. Sannsynligvis var det en gjenstand i sjøen som forårsaket skadene.
ST MICHEL-VIRBAC: Båten stoppet på Madeira etter at mannskapet oppdaget skader på båtens rammekonstruksjon i forskipet.
EDMOND DE ROTHSCHILD: En konstruksjon som holder masten på plass ble skadet, og mannskapet brøt for å redde båten.

Pinglete bartebåter

De nyeste IMOCA 60-ene skulle fly forbi konkurrentene. En etter en måtte de bryte under Transat Jacques Vabre, og for «Hugo Boss» ble det dramatisk.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS-ARTIKKEL - KREVER INNLOGGING

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

99,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

899,-

pr. år – 6 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER