MANIPULERT: Pogo 44 tegnet inn på bilde av Pogo 36.
INNREDNING: Kjølkassen skaper utfordringer. Pogo har nå valgt en langsgående bysse.
INNREDNING: Kjølkassen skaper utfordringer. Pogo har nå valgt en langsgående bysse.
DEKK: Fast baugspryd, kutterstag, og overbygget fra Pogo 36.
INNREDNING: Nyheter får tre lugarer og to bad. Kartbordet blir nedprioritert.

Spennende nyhet fra Pogo

Pogo 44 arver detaljer fra Pogo 36, men navnet lyver.

Publisert Sist oppdatert
PROFIL: Båten har en svingkjøl som stikker 3,1 meter. Sjekk hvor langt bak masten er plassert.

Nye Pogo 44 har en skroglengde på 12,8 meter, og er derfor egentlig 42 fot, men 44 med baugspryd. Båten er alt i produksjon og skal seile til sommeren. Finot-Conq er konstruktør, og nyheten får samme overbygg som Pogo 36. Et overbygg med vinduer fremover, som gjør at soloseilere kan ha utkikk, selv om man må ned å lage en kopp kaffe. Cockpiten får samme løsninger. To rorkulter, og alle vinsjer på hyttedekk. Det betyr at rormannen må sette på autopiloten for å kontrollere seilene, men får en bedre arbeidsposisjon.

Ny planløsning

Pogo 44 er bare en halvmeter lengre og samme bredde som Pogo 12.50 som fremdeles er i produksjon, men båten får en helt annerledes løsning under dekk. 44 kan også bare leveres med svingkjøl, og kjølkassen setter begrensninger når det gjelder innredning. Nyheten får en langsgående bysse, og et kartbord feil vei i forlengelse av salongen, en radikal løsning for båtkjøpere som helst seiler på havet.

Nyheten får også to bad, men det akter ser svært trangt ut, og kanskje fungere best som et våttøyrom.

Alu eller karbonmast

Maste er flyttet langt bak, som gir et stort forseil. Med kutterstag og code på baugrulle, så kan seilarealet enkelt tilpasses forholdene. Fast baugspryd er nytt fra Pogo.

Pogo vil helst levere båter med karbonmast, og med denne løsningen står masten uten akterstag, som tillater en firkanttopp uten stress.

Verftet har klart å holde vekta nede. Båten veier bare 5,9 tonn, 400 kilo mer enn Pogo 12.50. Til sammenligning veier Hanse 345 6,2 tonn, mens en Class 40 veier 4,5 tonn.

Prisen starter på 271 715 euro uten moms, som betyr at den vil komme på ca 4,5 millioner enkelt utstyr.

INNREDNING: Kjølkassen skaper utfordringer. Pogo har nå valgt en langsgående bysse.