Polakk med hemmelig rekordbåt

Polske Roman Paszke har i all hemmelighet bygget en 90 fots katamaran. Med den skal han utfordre jorden rundt rekorden til Ellen MacArthur.

Publisert

Roman Paszke ble for alvor kjent i internasjonal seiling da han kjempet mot Kong Harald i ILC 40 klassen i den polske båten MK Café og som deltaker på det amerikanske laget som i 1997 vant Admirals Cup. I 2000 kom han seg med i The Race i en gammel katamaran fra 1993 der han kjempet med Tony Bullimore om å unngå sisteplassen. Nå er han igjen på krigsstien etter at han deltok med en polsk katamaran i Nokia Oops Cup og mislyktes i et forsøk på å sette rekord jorden rundt non stop med fullt mannskap i en Volvo 60, ex Assa Abloy.

Rekordjakt

Med sitt siste prosjekt har Paszke kastet seg på rekordjakten jorden rundt non stop solo der han sammen med Francis Joyon og Thomas Coville ser ut til å være de største utfordrerne til å slå Ellen MacArthur's 71 dager 14 timers rekord, der også Tony Bullimore i disse dager er ved å gjøre et rekordforsøk med start og innkomst i Tasmania.

Mens Paszke tidligere har måttet klare seg med annenhånds utstyr har han denne gangen en splitter ny 90 fots katamaran. Båten heter Bioton etter sponsoren, et polsk selskap som lager insulin og er bygget av svenske Göran Marström som også bygger OL klassen Tornado, Extreme 40 katamaraner og SeaCart 30 trimaraner. Båten er tegnet av  Kare Ljung, Marströms designsjef.

Hurtigproduksjon

Paszke's Bioton har alloerede satt en rekord og det er for byggetid. Det har bare tatt to og en halv måned å bygge den. Som Marströms sjef Per Wärn forteller at båten ble tegnet i september, byggingens startet i oktober og nå er altså båten på vannet.

Bioton er bygget i karbon/Nomex og alt er herdet i Marstrom's autoclave som var tilstrekkelig lang, men manglet diameter for å huse den 90 for store båten. Derfor måtte den bygges i deler og monteres i etterkant av herdingsprosessen. Autoclave er ett trykkkammer som gjør at laminatet blir ektra strkt og lett.

Nomexkjernen vil gi en ekstremt stiv båt, men man håper også at den får tilstrekkelig styrke til å motstå torsjonseffekten når de to skrogene utsettes for individuelle ekstreme påkjenninger i høy sjøgang. Nomex er en bikubestruktur laget av armidfiber.

Kortere enn "The Race" katamaranene

Båten er 90 fot (27.56m) lang og 14 m bred. Riggen kommer fra katamaranen Paszke benyttet The Race og er 32 m lang.

Båten minner om Ollier & Associates G-Class katamarater designed for The Race. Grunnen til at Paszke ikke fikk Bioton teamer til Ollier i Vannes er at han ikke deler deres overbevisning om V skrog. Derfor er Biotons skrog bredere og mer U-formet med flat bunn for å redusere den våte flaten. Til tross for at båten er 4.2m lenger i vannlinjen enn forgjengeren stikker den 25 cm mindre. Det som imidlertid gjør båten mest unik i forhold til dagens genereasjon av flerskrogsbåter for soloseilas er at den er katamaran, men konkurrentene satser på trimaraner som er mer ettergivende enn en katamaran når den blir truffet av et vindkast. Paszke hevder imidlertid at det meste av hans erfaring fra flerskrogsseilas stammer fra katamaraner og at byggekostnadene blir 40% lavere etter hans beregninger.

Lett og rask

Nøkkelen til Bioton's seilegenskaper bllir den lave vekten og  også er en faktor da han bestemte seg for katamaranen. Vekten på 11 tonn vil ligge mellom ett og to tonn lavere enn Irens-Cabaret trimaraner.

Paszke, som har seilt med Bruno Peyron's Orange og med 60ft trimarans foruten tusenvis av mil med Polpharma Warta sier han er meget fornøyd med styrken og stivheten til Bioton i forhold til farten. Etter sjøsettingen for ytre uker siden ble båten seilt til Gdansk dåpsseremoni med sponsoren. På overfarten oppnådde båten 18 knop på bare riggen.  Med seil har den allerede hatt 32-33 knop i loggen med 25 knops vind og Paszke tror at båten blir svært rask også i lett vind.

På jakt etter flere rekorder

Båten er annå ikke fullstendig ferdig, men Paszke er ivrig etter å ta henne til England, Spania eller til Portugal for å fullføre den. Først da vil det bli tatt en avgjørelse om hvorvidt rekorden tikl Ellen skal utfordres allerede denne sesongen. Plan B er å benytte sommeren til de altantiske rekordene, først Cadiz-San Salvador Route of Discovery og deretter rekorden New York til Lizard før stand for jorden rundt rekorden senere på høsten. I så fall håper han at franskmennene Joyon og Coville kan overtales å gjøre en regatta ut av rekordforsøket.